Alla inlägg under november 2011

Av Greta - 30 november 2011 20:43

På fredag ska jag tydligen göra mina val inför tvåan. Wtf?!

Jag känner mig helt lost uppe i skallen och vet inte alls vad jag vill? Därför jag börja natur jag & hela min klass börja natur ju (nåja, utom några som vill bli läkare och en som vill ha världsherravälde.) Vi vet inte! fast nu känns det som allt fler vet, fast ändå svårt för flera av oss.


Någon som har tips/erfarenheter/åsikter eller vad som helst. Speak out. :) 


Jag har två inriktningar inom mitt proram (Naturvetenskapvälja på
Natur eller Samhälls

Det har jag väl redan bestämt mig för, ska gå Naturinriktningen. Den är bredare och "håller fler dörrar öppna" i framtiden, vet inte vad jag vill bli som sagt så då är denna bättre gå.
Plus jag inte är så mycket för samhällesämnena, obrydd haha. :P geografi är übertråkigt med och tror det var 2 sådana kurser på den inriktningen.  


Kursplanen: http://www.lulea.se/download/18.6e0848b71330f3816af8000120/STRUKTUR+NV+Gy11+%5BKompatibilitetsl%C3%A4ge%5D.pdf

Ja, där står typ alla ämnen jag ska läsa samt mina andra val. Jag fattar inte så mycket..


Det som jag då har välja på är Fysik 3, Matte 4 /5, Webbprogrammering, Engelska 7, Miljö/energikunskap, Geografi (?), Psykologi 1, Filosofi 1, Teknik 1, Politik/hållbart samhälle 1, plus då om jag vill läsa Tyska vidare och finns typ Bild & formgivning också. Även läst Matlagning någonstans, men vet inte vart det aktuella är.. får väl se på fredag.


Gah vad less jag blir. Varför vet man bara inte vad man vill och går den vägen? Och hur många gånger kommer jag inte hinna ändra mig och ångra mig i livet innan jag vet? Bajsigt.

Det enda jag vet jag vill, det är att mina kaniner ska ha det bra. Så nu går jag ut och matar dom, skola shit the same orka tänka orka välja. För svårt.



Av Greta - 30 november 2011 17:05

Varit ute med kaninerna nån timme nu. Jag sitter och är helt amezed av vilken skillnad det är på mina kaniner!! Dom är ändå av samma ras, och färg. Annars så...
Sen Casanova flytta hit har jag börjat se Udela på ett helt annat sätt. Känns nästan som ha två nya kaniner haha. Hon är ju så liten!! och "tunn", jämfört med honom då. Hon e ju i fint hull. 
Fascinerande det där.

Kommit fram till jag har en biff-kanin och en bitch-kanin. :) så glad jag har bägge två!


Satt ute med Udela mesta tiden, fotade endel vilket inte är det lättaste. ;) 

 

Haha jag gillar sista bilderna bäst, rumpan som flyger på näst sista och nederst ser det ut som hela hon flänger i luften. ;) fast hon har fötterna på mina svarta byxor hehe.

:)

Av Greta - 30 november 2011 12:47

Vi har plusgrader :D och imorgon är det december. Helt fel. Fast skönt. Igår morse var det -10 och svinkallt. Sen efter skolan så var det 3 plus =) skönt för mig.

Nu väntar jag på bussen. Ska hem och städa kaninbodan. Typ sju kassar med skit där sen senaste städningen! Blir stoppa i sopsäckar i fortsättningen...

Går bra med Casanova, fast han är lite blyg vill inte bli klappad eller lyft. Springer fram till en, nosar på händerna, buffar på mig och äter ur händerna däremot. Fick klappa han igår flera gånger. =) han e supertrevlig och trygg med man pillar i buren också. Tycker det är så skönt inte ha revirkänsliga kaniner. ;)
Udela däremot har lite problem med hormonerna. Knorrar och är allmänt pmsig. ;) Aja, lägger sig någon gång kanske. Vi har ju så tokigt väder nu också... 


Lite kul hon knorrar, och Casanova gräver. Brukar ju vara hanar man säger knorrar när dom är "brunstiga" och honorna som bökar runt.

 
Bild på Casanova som bökar runt. Han står sådär och trycker fram hampan med framtassarna. Sen gräver han runt som vanligt också. Udela har aldrig haft något grävintresse. =)  


Tänkt beställa ny skål åt honom tror jag, tycker den jag har är lite liten för en sån stor kanin. 2 dl pellets äter han, går nästan upp till kanten på skålen. Udela får 1dl och då får allt plats.
Nu måste jag rusa till bussen, annars får jag sitta och vänta 1 h till!! 


Av Greta - 29 november 2011 14:19

Hade sett framemot komma hem imorgon och ta ut kaninerna i ljuset, fota och kika på dom ordentligt. 
Men vet ni vad?
Det är mörkt redan!  

Kommer vara mörkt imorgon med då när jag kmr hem kl 14 :( känns inte bra! Vi har ljust typ 9-14 nu.. 
Blir mörkare och mörkare varje dag. Kring jul hade vi ljust 10-13, å kl 13 var det bäcksvart då. 

Tror jag ska bort på lördag också (shoppa lite nya kaninsaker!) så på söndag jag får ha ljust och trevligt med djuren. Nee orka vänta.. Men jag är absolut stensäker på jag har sovmorgon på fredag ;)... *angelface*   

Av Greta - 28 november 2011 19:37

 
Ni kan nog gissa er till vem som är vem :D...
Skålarna är lika stora så ni ser det är viss skillnad på sizen på kaninerna. Syns inte så jättebra på bilderna.

Här kommer lite mer kassa bilder, hehe kameran följde med ut idag. Å han verkar fortfarande va en trevlig prick, blir ba mer å mer kär i han varje gång jag går ut :)


På sista bilden ser han dock lite liten ut, men har man stor bur så har man. 

Av Greta - 28 november 2011 08:45

Bra start på dagen!
Tvinga mig upp lite tidigare för hinna ut till djuren, och oj så trevligt det var.
Casanova kom fram och nosa på mig, han ska vara jättetrevlig och det märker man redan :-) verkar social & nyfiken, ska bli kul lära känna honom.
Och söta Udela, hihi hon stod å klängde över hela gallret "hallå? jag då?" så hon fick också uppmärksamhet. ;-)
Bägge knaskaninerna verkar ha valt toahörn dit jag inte ville också... aja. Dom får väl ha sina lådor där sen då. 


Märker också att Casanova är ett år äldre än Udela. När skålen fryst får han i sig mycket ändå. Min erfarenhet är att kaninens första vinter slickar dom lite bara, och brukar ha dragit ner skålen då det frysit. 
Andra vintern brukar dom inte ha gjort det utan slickat på isen ordentligt. =)


Jag gillar mina kaniner. Bra start på morgonen, kände mig pigg & glad typ fram tills nu... setat i skolan 1½ h snart och väntat på lektionerna ska börja.. fuck life.
 

Av Greta - 27 november 2011 21:15

Då var han äntligen här!
Min nya kaninus är en Vit rödögd Rex hane (Tessan gissa alldeles rätt ;) ).
Snygg som tusan är han, helt enorm och maffig! Läskigt stor, jag som tyckte Udela var sååå stor... Hennes skalle e ungefär hälften så stor som Casanovas... Han ska ha dubbelt så mycket mat som henne också, räknar med han kommer bajsa dubbelt så mycket med... oh my god... 


Nu sitter bägge kaninerna i nya burar i natt (Han i Udelas gamla och Udela i den nedre) så ingen har toalådor nu. Ska ställa in dom imorgon kväll, då jag ser vart pisshörn och sådant blir. Lite som ha två nya kaniner!
Inte ens klappat nyingen ännu! Släppte han direkt från transportburen till buren så.. å just nu e han lite blyg men här stannar han så jag hinner. Såååå maffig snygg, vill ba krama om honom :3


Sneak peak.
Kass mobilbild, syns typ inget på min skärm haha! (bråkat med inställningarna på datorn plus den dör snart så lite mörkare). Kommer bättre bilder på onsdag kanske, annars på lördag.

 

Känner Casanova är långt och jobbigt säga hehe.. får komma på något smeknamn. Fast kommer aldrig gå haha, alla kaniner jag skaffat har fått heta det dom heter efter veckor av funderingar och förslag från alla håll :D


Han är ställd några gånger på 94,5 p. Fått avdrag för han varit gul (lortgris!) men nu hade han skärpt till sig med det lite så kan ställa honom igen om jag vill, med chans för 95 p kanske mer sa hon. =) ifall jag vill ha bättre poäng och regga på då.
 

Får se hur jag får sova inatt haha å mår närmsta dagarna haha. Känner mig jämt så nojig i början med ny kanin, och försiktig.. känns som minsta dåligt förstör för all framtid. ;) Jätteskönt ha en vuxen kanin iaf! Första gången jag skaffar en vuxen. Äldsta nya hittills var 10 veckor ;) Vet dock inte hur gammal han är hahha :D... borde slippa "tonårsfasoner" här iaf.. 

Udela däremot... hon lär börja tjura och brunsta nu. Hon hade precis börjat lugna sig sen tävlingen!! ;) 

Av Greta - 26 november 2011 14:47

‎... chocken när man ska stänga dörren efter sig och upptäcker är en stor bit av dörren hunnit försvinna sen man öppna?!?! Jahapp... damn berit.


Jag var dum och stängde boddörren inifrån, inget som håller ihop den då. Gick och tog fram en liten träbit och tänkte tillverka en liten "hasp" så det går stänga in sig där. 
Medans blåste dörren upp. 
Stängde den, men något var fel. En fet glipa mellan dörrarna, såg rakt ut. Wtf?? Testar stänga åt andra hållet. Samma. 


Blev lite såhär "*konstig blick - går stelt därifrån - jag har inte gjort nått!?*"


Skulle gå ut och jobba på buren själv, se vad jag kan göra, men nu blir det jobba på ytterdörren istället. Får hoppas batteriet räcker. Jag har haft ett batteri på laddning hur länge som helst, det måste gått sönder eller något för funkar inte alls. Det andra vet jag inte om det är fullt eller inte, så håller tummarna. 
Kanske laddaren det är fel på?

Då går jag käpprätt och dör. Min bur måste bli klar!!! 


Asbra låt jag hitta igår: http://www.youtube.com/watch?v=GWcXuu16ttc&feature=BFa&list=PLD28CCBD4EC234A4C&lf=plpp_video

Skapa flashcards