Alla inlägg under januari 2012

Av Greta - 31 januari 2012 20:26

Lägger ut en annons här åt Sara, hon letar nytt hem åt sin kanin Nora.

Nora är en svart brokad/manteltecknad hona, fyller 5 år i sommar och är en mysig dam. Lätt klippa klorna på, har hoppat lite och vill flytta till någon som kan erbjuda stor yta, mycket tid & sällskap, och gärna ha andra kaniner som Nora kan få bo med. Jättefin för den som vill ha en mysig kelkanin eller som sällskap till sin kanin. Glömde skrivaa hon är en blandras mellan Dvärgvädur/Hermelin/Gotlandskanin. 

Sara & Nora finns i Borås, Ulricehamn. Men Transport brukar gå att lösa.

För mer info ta kontakt med Sara kolla in www.kaninernas.webblogg.se.

 

Av Greta - 30 januari 2012 22:37

Herregud, säger jag bara.
Och snart är januari slut.


En mysig grej idag  va när jag stod böjd och pyssla i Casanovas bur så kände jag ett par tassar på min rygg haha! Udelas bur var också öppen och hon var hungrig, klängde ut på mig då också hehe. Hon har börjat mjukna lite igen, trevligt för mig


Min blogglust fortsätter vara låg...
En grej som är kul med bloggande iaf är att man känner sig lite mer taggad på gå ut till kaninerna, särskilt nu på vintern. Det känns så roligt fler är intresserade av ens kaniner, för brukar ju nästan alltid vara något litet dela med sig av. Jätteroligt folk bryr sig och så roligt läsa om andra också! 

Så det tackar jag alla för, hehe. Och hoppas ni fortsätter läsa även om det är lite lågt här nu ;) mitt kaninintresse är på tipptopp iaf, så ni behöver inte oroa er jag inte är ute eller så nu när jag "inte har något dela med mig av".

Som sagt, har en jäkla massa tänka på både i kaninväg och i "vanliga" livet. 


Lite osammanhängande kanske, jag är galet trött. Ska ner och se ett avsnitt Grey's sen sova gott.

Av Greta - 29 januari 2012 12:25

Fick önskemål av Karin (www.kaninen. nu) skriva lite om bordsträningen.


Egentligen vet jag inte riktigt vad jag gör, haha. Lite för okunnig om hur allt ligger till, så blir ganska lång text men skriver om hur jag gör iaf och mina tankar. :) Om någon orkar läsa. Kom gärna med egna åsikter/erfarenheter!


Jag brukar stoppa kaninen på bordet, berömma/belöna när den sätter sig fint och försöka peta/flytta lite på den om den börjar med annat (tex vilja hoppa av).
Ha ett stadigt bord, är bordet blankt ha något på så kaninen inte halkar runt. 


Varför man bordstränar/presentationstränar, är att man vill kaninen ska sitta fint på domarbordet och visa sig från sin bästa sida. Sitter (ligger) kaninen allt för mycket, ser rädd ut osv kan den få poängavdrag på presentationen. Samma kan hända om det överpresenterar sig. Lagomt är bäst. Så är det lite olika för olika raser hur dom ska sitta också.


 


Udela hade bra presentation förut, visade öronen och satt upp på en gång. Nu halvsitter hon, med bakfällda öron. Skulle tro det blev för lång lucka utan träning, innan utställningen tränade vi jätteofta. Sedan ingenting, inte en enda gång förrän 2 månader senare. 2 månader är väldigt lång tid för en kanin som växer, händer mycket på den tiden. Sista bilden till höger är skaplig, men vill ha upp henne lite meroch öronen....

En tanke också är att förut hade vi iprincip alltid maskrosblad redo, som vi stack till henne då då. Därav hon kanske satt mer uppmärksamt för hon vet "snart får jag min belöning". Nu finns det inga maskrosblad. Fast testade med morot idag. 


Sen har jag bytt plats på sittstället också, nu har vi bara bordet mitt i allt så blir väldigt lockande hoppa ner istället. Skulle tipsa ha mot en vägg när man tränar. Sedan på utställningen så står det ju också oftast "mitt i" men då sitter det ju en domare på ena långsidan och står en bärare på andra sidan oftast som är beredd ifall kaninen skulle göra något. 



Idag gick det däremot misslyckat. Kaninerna ville inte alls vara med, upprepade försök hoppa av bordet, tjuvnyp när jag flytta till och njaae dom ser inte vackra ut. 
På en utställning tror jag dock dom skulle funka ändå, känns som Udela är mest grinig på mig, och på en tävling är det en annan plats och andra personer (man får inte bära fram sin egen kanin) så förhoppningsvis är hon mer nyfiken då så öronen är uppe. 


Ska testa ta henne till någon annan plats för lite träning framöver och kanske ta med någon "främling" för se om vi kan få bättre resultat. Tror knappast det är hopplösa fall, även om det känns lite så när det inte går som man vill. ;)


   
Mutning på hög nivå. Sista bilden var ett "Dra undan moroten medans hon sitter fint så ser det hyfsat ut på bild iaf" - moment. ;)


Övning ger färdighet!

Av Greta - 28 januari 2012 15:32

Känner ingen inspiration för tillfället, eller ja den har väl minskat mer och mer senaste veckorna...  
Imorgon har jag tänkt bordsträna Udela så ni får lite bilder då.


Har inget särskilt berätta, nog kan jag skriva lite om vad vi gjort idag men samtidgt blir det bara ordbajsning om ointressanta saker så orkar inte. 
Funderar en jäkla massa nu också, på kaninfronten, hur vi ska göra i framtiden eller ja iår/vår då. Lyckas dock inte ens få tankarna sammanhängande i mitt eget huvud ens, ska se till hitta någon och bolla lite tankar med, å ni får väl veta allt viktigt tidsnog ändå.  


Går in i min tänkarbubbla, adjö. 

Av Greta - 27 januari 2012 18:18

Då var det helg igen :)....
Tycker veckorna går assnabbt?!
Imorgon var ju tanken djuraffären, men det blir icke av. Bilen är kaputt. Konstigt nog är jag inte sur för det, hahah jag är sjuk. Faktiskt. På riktigt. Så nog drf jag varit ovanligt positiv hela veckan, i think. (Just sagt hejdå till min röst...hes som fan). 
Aja, kanske kul för alla andra och lite för mig med. Men jag gillar vara bitter. ;)

Lite surt bara för ville ha mina leksaker... ska beställa över internet då.
Vart brukar ni beställa kaninprylar på internet? 

Tror bestämt det blir Gnagarboden för min del, verkar som dom har det jag behöver typ och bredast sortiment. Fast finns så många sidor man hittar olika grejer på! Får se. Beställer nog inte förrän på måndag eller så iaf.


Gammal bild på en av kaninernas leksaker. Udela har haft den + en boll, dock används inte dom just nu. Har en uppsättning blåa också det var tänkt åt Casanova, dock vill jag vara med första gången och fota när han testar dom men aldrig hittat rätt tidpunkt. ;)  

Av Greta - 26 januari 2012 14:43

Udela får nöja sig med rastgården. Snöar äckligt och känner vi inte hinner iväg innan det är för mörkt.

Bussen kom 5 min senare först, sen hade det varit typ en olycka Lastbil vs. personbil, så hamnade i vääärldes bilkö i över 20 min. Skitkul det tog 1½ h åka hem 3,4 mil. Aja, sådant händer...

Ni får några gamla bilder på Udela i rastgården, hon kan inte sitta still en sekund så varnar för viss oskärpa. ;) Mobilbilder också så dom får vara hur dåliga dom vill. 

 

Av Greta - 25 januari 2012 22:02

Bildredigerings sida.
www.picnik.com ska läggas ner, så alla premiumfunktioner är tillgängliga för alla nu.
Redigerade bort kopplet på en bild på Casanova, HEHE. Velat testa. Fixade till färger å sånt med. Finns massa nice andra funktioner också så andra som vill få sina kaniner se lösa ut gå in å fixa. ;)
 Brukar ni redigera era bilder?

 

Efter och före bild.

Enorm skillnad... min bild där nere ser ju bara blå ut. Buhu. Brukar aldrig redigera bilder annars, men nu när picnik är gratis och jag har en provversion av photoshop i 30 dagar har det blivit lite lek. 
Får typ lust redigera alla mina bilder, men jag gillar det inte egentligen... jag vill fota så det ser bra ut på en gång. (a) Tycker mina bilder är fina från början, så trixar jag lite med färgerna och sånt, sen ser jag ba orginalet å oh no, jag vill aldrig fota igen...

Av Greta - 25 januari 2012 16:42

Idag skulle jag promenera med kaninen, hade jag bestämt. Och så blev det. 
Bära 4,2 kg kanin i famnen 500 m (varav en bra bit plumsa i djupsnö)  = tungt!! 
 (Egentligen inte tungt, men belastar lite konstigt, plus man går lite spänd ifall kaninen skulle börja sprattla mitt i allt.) Kunde ju bära honom i transportburen, men nee, kändes så tråkigt. 


Väl hemma hamna han i buren, och han la sig i sitt "hus" på dirr och själv kastade man sig på marken i ratsgården hos Udela. Låg där och surra lite med henne tills jag kom på det inte är det bästa ligga i snöhögar när man är förkyld. ;)

 
Imorgon slutar jag också tidigt, och då blir det nog Udela som följer på promenad. Vart vi hittar på att gå får vi se... Ska finurla ut om det finns något annat trevligt ställe ganska nära. :P 

Ovido - Quiz & Flashcards