Alla inlägg under mars 2012

Av Greta - 31 mars 2012 18:16

Lämnade boddörren öppen för att vädra och när jag kikar ut ser jag en hundrumpa (tillhörande en gråhund) stå utanför mina burar... blir aningen upprörd och rusar ut, säger bestämt "Gå hem!" åt hunden som bara tittar på mig. Jag kör ut den ur bodan iaf, den får syn på Casanova i rastgården. Han sitter i sin tunnel och trycker, jag slinker in och Casanova blir skrämd när jag försöker ta upp han och rusar ur tunneln - till hundens stora förtjusning, den börjar skälla och Casanova kutar fram och tillbaka ganska så stressad och både sprattlar & skriker när jag tar upp honom! 

Pappa kommer ut och håller i hunden så jag kan bära in Casanova ostört till buren, han blev lugnare i min famn iaf och sätter sig i buren. Udela sitter som tur i övre facket och har inte märkt av hunden mer än lukter och ljud när den skällde på Casanova. Vid det här laget skakar hela jag Liksom min lugna, goa Casanova var livrädd och skrek och sprattlade... fyfabian. 


Hunden fortsätter kretsa runt runt bodan och börjar även skälla efter ett tag... sådär får den inte hålla på. Udela är ev. dräktig och Casanova är "helt förstörd". Jag & syrran går ut igen, den hade inget halsband så kunde inte se direkt vems det var, men vi hitta ett av våra gamla koppel och tar fast hunden. Som är trevlig och lätt få med ut på gatan. Antar att det är någon grannes hund som smitit, bor i en liten by i Norrland, liksom flertalet jägare lite varstans, bott här hela livet och vet vilka som brukar ha gråhundar som står ute och skäller. I första huset öppnar ingen, i andra huset var det inte deras men hon sa vi alltid kunde testa nästa hus - men hon trodde inte det var deras, men annars kunde det ev. vara en som bor på andra sidan byn som ägde den. Vi går till nästa hus, det var inte hans men han erbjuder sig ringa samma man som kvinnan nämnde och ringer, hans fru svarar och mycket riktigt hennes man var ute och letade efter hunden som smitit ur kopplet. Hon ringer upp honom och säger vart vi är, och han kör dit och hämtar hunden och ger oss lite "hittelön". 


Man har ju hört flertalet kaniner som blivit ihjälskrämda av hundar... därav jag började skaka så i bodan också. Tänk om Casanova varit i sin bur, eller tänk om Udela bott i nedre facket, eller Casanova fått panik tidigare ute i gården, eller om hunden hade varit aggressiv mot oss... tänk om, tänk om... 


Var ut nyss och checkade läget på djuren, Udela var helt som vanligt och tog glatt sin morot medans Casanova är lite skakis ännu och rygga tillbaka när jag la in moroten och röck till när jag klappa honom. Aja, han lugnar sig nog snart. Boddörren är stängd så blir inga fler ovälkomna gäster.
Så glad att kaninerna mår bra och att det finns hjälpsamma människor i världen! 

Av Greta - 31 mars 2012 14:08

... herrgud vad mina kaniner kostat pengar redan iår!
Siffran får mig nästan vilja sälja allt och börja samla på kapsyler igen. Haha, nej men jag känner mig väldigt taggad på att sommarjobba... 


1285 kr är den totala summan kaninerna kostat under januari till slutet av mars. Hjälp! Dock är det 885 kr det jag lagt ner på foder & strö, resten är tex uppfödarnmr och lite andra tillbehör som inte tar slut. Alltså ca 300 kr per månad. 

Nästa höst är min plan att ha 4-5 st kaniner, vilket skulle bli 600 per månad så som vi lever nu.

Funderar kring hur jag kan få ner kostnaderna, och jag tänker lite så att ju fler kaniner desto större mängder kan man köpa och därmed få ned kostnaderna lite när man köper storpack. 


Kommer även byta foder nu framöver (jennie byter till ett som blir billigare, så jag hakar på) samt gå tillbaka till spån just av priset. Tänker även disskutera till mig endel åtminstone av mitt studiebidrag, får inget alls utav det nu. 

Planerar även bygga ett par burfack till i sommar, får väl se vad det kostar... annars är mina burar ändå nog stora dela av till en 4 fackare med lite över lagliga mått, ist för 2 som den är nu. :P kanske kan göra en deal med päronen igen genom barnvaktande en tid till framöver mot lite virke.


Vad kostar era kaniner per månad?

Av Greta - 27 mars 2012 20:58

Treorna på min skola har tema "Livscyklar" på biologin, så dom håller på att "kläcka kycklingar". Idag var dag 21, då kycklingarna börjar komma fram. Superhäftigt se hur dom hackar sig ut och dom är farligt söta! Lite "ajöss kaniner, hej hönor" varning nästan... både äggen och kycklingarna står i olika rum, med glasvägg ut mot korridoren så man kan kika in. Jag & en kompis har varit på våran biologilärare idag med frågor om hur allt funkar, lärt oss en hel del om kycklingar och höns. Otroligt intressant! Nu vill vi adoptera allihopa. :D Älskar biologi. Har ingenting i ettan, utan kommer nästa år... typ anledning gå kvar i skolan?! Få föda fram kycklingar om 2 år...


Nykläckta kycklingar<3


Ja, nu till kanindelen.... fotat påskbilder idag på kaninerna (ni vet, jag och mina högtidsbilder..), inspirerad av kycklingarna! På Casanova blev det en hel del fina, han är ju underbar den kaninen^^

Udela, är ett kapitel för sig. Är hon inte dräktig blir jag typ orolig vad som flygit i henne! Förmodligen kände hon mina skaffa höns behov och mördade tuppen. Hon kändes mer spänd över magen och har ett j*kla lättretligt humör. Tuppen dog som sagt, jag klarade mig undan med ett par mordhot. Hon vet ännu jag måste ha fingrarna kvar för kunna mata henne...
Dag 10 redan ?! tycker det var typ igår jag para, redan gått 1/3 ungefär! Första 2 dagarna var sega. Nu går det minsann undan! Magen känns lite spändare än vanligt, dock var jag kall om fingrarna när jag klämde samt hon protestera endel... aja, jag tror då hon är dräktig. Vore det bara på låtsas borde hon inte vara spänd. ;)

 

Smakprov på påsken^^ bildligt talat, haha! Kommer fler nästa vecka..

Av Greta - 24 mars 2012 12:50

Skickade in ansökan om uppfödarnmr i onsdags, och fick det i fredags! Snigelpost går snabbt. =)

R63 blev mitt nummer.

Nu ska jag bara komma på ett namn till min uppfödning, det blir lite svårare... man måste inte ha ett namn, men lite roligare. Så har man något göra en hemsida/fbsida för. ;)

  

Nej, nu ska jag ut och städa kaninburar. Hade tänkt fota kaninerna i helgen, men min kamera åkte till Stockholm så lite knivigt haha^^ 

Av Greta - 22 mars 2012 19:18

Liten uppdatering :)...


Jag har en jättefin bild på kaniners reproduktionscykel/fosterutveckling, dock är bilden inte min så lägger inte upp den här, som jag håller koll på och försöker se mönster på Udela. Förra året stämde det riktigt bra på honan jag hade då, superkul märka förändringarna eftersom i beteende och kroppsligt! 
Jag tror/hoppas parningen tagit sig (lite tidigt säga ännu, på dag 3-5 nu bara), hennes humör har liten förändring och ute i mörkret i skenet av en lampa såg hennes kön inte brunstigt ut. Får vänta och se! Spännande.


Ni får några superfärska bilder också...

 

Såhär ser det ut hos oss nu med snömängd! Gångarna har sjunkit ihop märkbart. Dom flesta vägar är snöfria men vi har typ såhär mycket överallt annars, någon minusgrad/plusgrad.


 

Udela i rastgården, där börjar det vara lite snö!



 

Casanova med vacker pissfläck i ansiktet. Grabben har inte vett tvätta sig. Ska göra något åt det i helgen, sådär kan han inte få se ut ju!


14 dagar kvar till påsklovet btw! Efterlängtat. Som tusan. Less på skolan. Lagomt arg på nya systemet. Jag går i ettan och redan insett jag inte kommer komma någonvart med mina betyg. Har kring 45 skoldagar kvar av ettan, får fan se om jag kommer tillbaka i höst eller vad jag hittar på, eller ja mina päron låter mig knappast hoppa av. Men fyller 18 om ett år. ;)
Uteliggare och flytta till skåne nästa (bara för dom har sommar året om)!

Av Greta - 19 mars 2012 19:01

Uttrycket "Förökar sig som kaniner" har nog mina två missat... hanen är på honan - hon piper och springer därifrån. Sen, när hon ligger redo med baken i vädret orkar han inte med henne längre och går undan :P...

Inte gått särskilt lyckat med parningsförsöken här hemma i helgen, som ni hör. Blir ett försök till imorgon. Boostat med persilja och morot idag.
Det innehåller tydligen E-vitamin, som häver igång upptagandet av A-vitamin, som i sin tur gör kaninerna lite mer villiga på få ungar eller nått (googlade, heheh google is my friend). Ger knappast mycket resultat över en dag, men nu kör vi på det iaf.
Hoppas på att bägge kaninerna vill, samtidigt, imorgon! 


 
Gammal bild...


En grej som känns tråkigt, är att jag är orolig för att jag kanske inte kan åka på Alingsåsutställningen i sommar... kunde inte önska sommarjobbs period iår, så risken finns att det kommer krocka iår också. Bajsigt.
Får veta i Maj när jag jobbar. Evighet kvar. Hoppas hoppas hoppas... vill träffa alla er sörlänningar! Aja, kommer väl åka neråt i sommar iaf, men vill på utställningen... :/

Av Greta - 17 mars 2012 18:30

Ni må tro jag blev överraskad, bägge kaninerna fick varsin rosett för 94 p och jag fick även pris med ena kaninen (haha minns inte vilken)! Blev förvånad där med, brukar vara typ 10-20 första som får pris tror jag, jag kom typ mellan 23-26 (dåligt minne!). Ska bli kul se när resultatlista kommer upp. ;) 
Var helt inställd på jag kommer få åka hem med en junior tröstprisrosett, eller kaaanske en 94 på Casanova för han fällde. Istället blev det två fina rosa rosetter (matchar kaninerna) och lila ljuslyktor!


Haft supertrevlig dag, surrat med lite nya folk och "gamla", sett massvis med snygga kaniner och lärt mig lite nya saker. Underbart! Längtar redan till nästa tävling... 

  


Jag fotade aslite bilder, knappt 35 st! Lägger ut några av dom bara, då vissa var på samma kanin. Klicka gärna upp dom, fina djur!

 

Känns som det blev rosetter överallt! Madagaskar Angora. G/S Japantecknad Holländsk kanin.
 

Lilla Cinchillla. Thyringer. Belgisk Hare. Hermelin fuchs, sötase kaninen ever! 

 

Hermelin. Söt Dvv som låg och slicka sin tass. Wiener kanin - älska skallen. Trött Rex.

Cashmere vädur. Udelas bror, han & systern fick 94,5 p. Lejonhuvad. Rolig bild på Udela, hihi.

Av Greta - 16 mars 2012 08:09

... innan utställningen. Kanske låter lite för dramatiskt.


Idag är en hemmadag från skolan *angelface*, hahah, skulle haft en lektion i 80 min (sista lektionen) och den skulle ta över 4 timmar att åka på med restid , vänttid och lektionstid (vara borta 11.35 - 16.00). Nej tack.


Istället blir det kaninpyssel för hela slanten, jag är ensammen hemma snart (tror jag) och då får nog Casanova kidnappas/smugglas in i huset för tvättning av tassar. Mysig grågul färg på dem... ska testa göra något åt fällningen också.

I onsdags fick kaninenerna komma in i huset också, för kloklippning! Det gick jättebra klippa, mamma klippte och jag höll i. Kaninerna gav mig inga nya rivsår eller ärr, varför? Jo dom låg stela som pinnar, tagna av alla nya dofter och ljud. Aldrig haft dom inomhus tidigare.


Udela är så brunstig hon inte vet vart hon ska ta vägen, Casanova känner av det och har 3 gula fläckar i pannan. Haha, hon är så rolig Udela. Studsar runt som en boll i buren, hotar och låter. Tog ut henne på bordet häromdagen för känna på höfterna/hullet, då sköt hon upp rumpan i vädret och knorrade ljudligt. Hon, parningsugen? Neeeej inte alls. Får hoppas hon håller känslorna i schack framför domaren iaf... haha. 


Ikväll börjar min utställningsdag redan, med att ställa upp burarna. Jennie (udelas uppfödare) kommer och hämtar mig, och Linnea så ska vi dra iväg till förrådet och börja lasta burar och möta upp resten av föreningen. Trevligt värre! Nej nu måste jag gå och dra igång dagen, ska hinna baka försäljningsfika också.... vi höres imorgonkväll!


 

Bild på Udela, snygg är hon men synd på hullet och fällning! Nedan är hur kreativt hon tyckte hennes skål skulle hänga. Mycket vackert!


Ovido - Quiz & Flashcards