Alla inlägg under april 2012

Av Greta - 29 april 2012 18:03

Idag när vi plocka fram bebisarna hade dom börjat öppna ögonen, några ut av dom iaf. Men lär väl gå upp på alla nu eftersom... mysigt värre!

Linnéa (www.detunderbarakaninlivet.blogg.se) har flera bilder på sin blogg från idag. Blev mest fail bilder för mig. :-) så besök hennes blogg för se fler bilder på dom små underverken!!!

 

Tvätta sig, klia sig och äta bajs, haha dom börjar bli riktigt kaniner! Skuttar dock inte ännu, går mest fram på tå. Filmat en snutt, men blir nog inte förrän imorgon den kommer upp. 


Nepp, nu blir det burstädning för mig och nog tidig kväll för kaninerna efter det. Jag måste plugga! Inte får vi ledigt på en klämm måndag imorgon inte, jag är borta kl 7 - 17.30, och ska dessutom skriva idrottsprov! Ledig tisdag iaf. 

Och sen är det bara 11 skoldagar, ledig tors - sön (17 - 21 maj), och 10 skoldagar och sen är terminen slut. Helt sjukt!!! :D Har dessvärre 2 prov varje vecka ändå resten av terminen hehe... 

Av Greta - 28 april 2012 12:05

12 grader i skuggan, jag har varit vaken 2 timmar snart men inte släpat mig ut ännu... skäms!


Casanova gjorde det klassiska igår, springa runt runt mattes ben - kopplad... grannarna undrar nog vad jag gjorde, stod och snurra på fläcken för undvika bli intrasslad.

 

Planen för idag är att hägna in altanen, kombinera solande, pluggande och social med Udela. Får se hur det slutar... Pluggande är skittrist, äckligt svårt och onödigt. Udela är lite för speedad/svårkontrollerad och kommer nog ändå tycka det är för varmt efter ett tag. Solande är tråkigt, mina skärmar blir för mörka och långtråkigt ligga på samma fläck utan ha något göra.

Skulle gissa på jag står inne i bodan, om typ en kvart, och dregglar över mina små bebisar... HEHE.

Av Greta - 27 april 2012 20:07


 

Börjar bli stora nu, inga ögon öppna ännu men vilken dag som helst kommer det nog börja hända grejer... alla vägde kring 100 g idag, och ingen har kissat på mig varken igår eller idag!! ;)

Riktigt mysiga små kryp, snuttar, slickar och krafsar i handen^^ 


Imorgon kommer det lite bilder på Casanova i koppel (fixat till mitt lite så det går använda, beslutsångest och snålhet som hindrar mig köpa nya koppel/selar.) ;)


Av Greta - 25 april 2012 14:34

Idag är däremot en härlig dag!

Solen skiner, 10 grader varmt, skola kl 9.40 - 12.00, helt i min smak! Kom hem full av energi, fotat bebisar, myst med Casanova och Udela har fått vara ute ganska "länge" nu. Ungarna låg idag på 86 - 94 gram...


Det enda tragiska var att bägge mina koppel är trasiga... så kunde inte ta en promenad med Casanova. Nya måste beställas snarast! Passar väl på köpa någon ny sele när jag ändå är igång. :) Udelas håller på att falla sönder och Casanovas är inte full "laglig", spännet sitter i mitten och det ska vara längst bak.


Bebisbilder! En stor, sen flera små, klickbara, tryck upp. Ni kommer knappast ångra er ;)...

 

Tack för alla fina kullteman förslag också! Massor med idéer nu, blir väl dock inget bestämt förrän om några veckor när jag ser vilka jag ska behålla, mina ungar måste ha finaste namnen ju. ;)



Av Greta - 24 april 2012 18:00

Någon som har förslag på ett ovanligt kulltema?

Därmed utgår låtar, godsaker, glassar, sagofigurer osv som "alla" döper sina kullar efter. 


Roligare ha något som inte är så vanligt.
Låtar har jag iofs något på g kanske, så behöver inga förslag på den fronten. Även sagofigurer (typ Astrid Lindgren, elr Disney), men får inte ihop nog med namn som jag gillar...  

Tycker det finns så extremt fina tjejnamn här i världen också! Hade hela kullen varit hanar hade alla varit döpta redan, men nu är det inte så lätt här i livet ^^
Just nu lutar det nog mest åt bokstavskull, även om det nog är vanligast... 



Gammal bebisbild... 


Grå och regnig dag. Måste plugga. Orkar inget. Inte ens min varma, goa, vita bebishög - som fyller en vecka nu -får mig vilja gå ut frivilligt idag.... 

Av Greta - 23 april 2012 20:03

Imorgon blir kullen en hel vecka! Tänk så snabbt tiden går... lite dålig uppdatering kring dom små senaste dagarna, men inte gjort så mycket mer än kikat på dom och än är det inte så roligt fota på dem.
Två utav ungarna har vandrat vidare, känns lite smått trist, men sådant man får räkna med ibland som uppfödare. Bara se positivt på saken - mer tid & mat åt dom som är kvar :)... 
Kollat könen i helgen, ser ut som vi har fått 4 st honor och 2 hanar, blir spännande se framöver om jag haft rätt. Till helgen borde nog ögonen börja öppna, tänk vad mycket dom har att se framemot! Kunna se mig liksom! Wow. 


Folk har börjat vilja "boka tid" för att se dom också, haha, känns snart som jag får ta en bokningslista dom flesta vill ju komma vid 3-4 veckor i "sötåldern". Linnéa (www.detunderbarakaninlivet.blogg.se) är först på listan iaf, hon är inbjuden redan i helgen, och då ska vi se Linnéa om vi lyckas ta någon vacker kullbild! ;) Känns ovärt försöka ge sig på det projektet själv...

 

Här snackar vi storlekskillnad! Ni ser min tumme på bägge bilderna... Casanova väger nästan 50 gånger mer än en sådan där plutt. Igår låg kullen på 64 - 74 gram, Casanova väger ca 3,5 kg... 


 

Jag blev utsatt för första gången idag! Varit så stolt över dom små, på 6 dagar har ingen utav 6 st (8) ungar, pissat på mig. Brukar alltid vara någon unge som läcker... och så blev fallet idag. Första ungen jag tog upp. Varmt, kladdigt, droppande från handen... aldrig tog det slut heller. Och vet ni hur mycket lättare ungen blev efteråt ?! Kände verkligen skillnaden....

Av Greta - 22 april 2012 11:50

Känns ganska ovant se Udela liten och smal igen... Otroligt tyst är hon också! Knappt några stamp eller knorr från hennes sida senaste dagarna. Fast varit van först en brunstig hona och sen dräktig och nu är hon nog bara henne. :) 
 

Lite smalare än sist, huh?


Då min sista hampabal tog slut förra gången jag städade sprättade jag en spånbal idag, hampa verkar inte gå få tag på längre... tragiskt nog. Gillar inte riktigt spån, såg lite ljusare ut i burarna iaf men tycker det känns helt fel hur skiten lägger sig och hur det ser ut. Dammar gör det också och fastnar precis överallt... hampaströ in my


Spån till vänster, hampaströ till höger..


Vad föredrar ni till era kaniner och varför? 

Av Greta - 21 april 2012 13:03

Ombokningsbart bokad iaf.

Tre veckor kvar ungefär tills jag får veta när min jobbperiod blir, så inte helt hundra jag kommer kunna åka ner samtidigt som när utställningen är.

MEN i vilket fall som helst kommer jag att åka ner till Alingsås någon gång i sommar, så ni som bor på den sidan av landet känn er träffade när jag säger VI SKA SES VILKET FALL SOM HELST!! annars blir jag sur. ;)

Bild från när jag var i Alingsås sommaren 2010... mysigaste staden jag vet!

Även om det inte blir kaninutställning eller lyckas tajma in med några kaninmänniskor har jag kusiner samt farmor & farfar där nere, så ser framemot att träffa dom samt ha ca en vecka utan mygg, haha! 

Ovido - Quiz & Flashcards