Alla inlägg under juni 2012

Av Greta - 29 juni 2012 09:02

Om 5 dagar åker jag! 
Försöker vända på dygnet, börjar kliva upp tidigt för att vara trött på kvällen. Det gillar inte mitt undermedvetna, kunde inte somna förrän vid 5 imorse, 2½ h senare gick jag upp iaf! Förhoppningsvis är jag trött ikväll. Brukar dock inte vara det, sov ju 3 h härom natten, somnade bara en timme tidigare då kvällen efter.
Anledningen är väl främst att jag vill sova på tåget, kliver på 19 och av tidigast kl 10, så ett plus om man får sova. Om jag ens vågar det, haha, har ju kaninen med mig... tänk om någon hund äter upp den. Eller tvärtom.


Blivit massa kaninmys på morgonen! Gosat med alla kaniner, utom Udela. Dom var så goa! T.om Apo (a.ka Lilla kycklingen) fick jag klia mellan öronen lääänge och han gilla´t.


Plockade ännu mer groblad igår också, lagt på tork i hyllan och i ett av dom tomma facken. När mamma var på Ikea i måndags köpte hon plastlådorna åt mig, perfekta att ha örter i! Fick även en tvättkorg, som ska funka som sopsäckhållare när jag städar samt en sån här liten sop med skyffel man har i handen jag tänkt använda skotta skit med, typ.

 



Av Greta - 27 juni 2012 17:58

Fick ett tips om sajten Byggla, en sida där man kan lägga upp steg för steg och berätta om sina byggprojekt och även få tips och råd av andra hemmabyggare.


Tyckte det lät trevligt, dock har jag inte kommit mig för att göra det förrän nu... Hade ganska mycket med skolan och allt när jag först blev förfrågad.

Så i eftermiddag har jag suttit klistrad framför skärmen och spanat in Byggla lite närmare och börjat skriva om mitt burbygge.


Sidan är lätt att förstå sig på när man ska skriva inlägg, lägga upp bilder och leta bland andra projekt. Och man blir såå inspirerad av att se andras också. Nu har jag ju iofs allt jag behöver, mamma jobbar på en altan så är väl där jag får hjälpa till om jag vill. ;)


Rekommenderas helt klart till andra som är intresserade av, eller har byggprojekt på g! 


Länk till mina inlägg, där det fylls på och förklaras mer detaljerat om hur vi gått tillväga med burfacken: http://www.byggla.se/Projekt/Kaninbur1/?category=146#entry4338


 

Alla bilder jag tog medans vi höll på. Ganska kul när man bläddra nu en i taget och ser buren växa fram^^

Av Greta - 27 juni 2012 13:36

Stora dom har hunnit bli, men ändå sjukt små. Gödning på g! ;)


Innan jag åker blir det omflyttning i burarna här hemma. Hanarna ska delas på och får varsitt fack i fyrfackarn. Honorna flyttar ner i hanarnas gamla fack fack, Udela tar honornas fack (hennes gamla bur där hon funkar bäst - stor yta och uppe) och sedan klurar jag på i vilka fack hanarna ska sitta.

Den skygga hanen ska helt klart bo uppe iaf då han blivit så sen han flytta ner, sen vet jag inte om Casanova ska få bo kvar i det andra facket uppe eller om den andra lilla hanen ska få ta hans bur. Om han skulle bli orolig som ensam. Casanova funkar lika bra överallt. Hur tycker ni?


 


Albert och Apo (till salu), syns liiiiite svagt i den enas öra av det blåa som en gång var där. Måste märkas om ändå.


 

Alka (tillsalu)


 

Azaleá (tingad) nu fått färg i örat för skilja ifrån systrarna tydligare. Var ofärgad innan, men nästan nötts bort på alla syntes lite svagt på min svarta bara så blev ljusgrönt för henne (som Apo hade förut) och rött för systern igen.


 

Axina (stannar). Hon fick såklart största maskrosbladet jag hittade och dom andra fick normalstora. Vadå favoritiserats? ;)

Av Greta - 25 juni 2012 16:45

Med bara 11 dagar kvar tills Alingsåsutställningen som är 6-8 juli drar igång tänkte jag kolla upp intresset för en bloggträff och försöka samla ihop oss lite.


Är någon intresserad så kan vi ju styra upp det som så att vi träffas en bestämd dag och tid, kanske fikar lite och hänger för dom som vill. 


Öppetiderna är:

Fre 09 - 18
Lör 10 - 17
Sön 10 - 14


Aktiviteter under helgen (om någon tänkt/vill gå behöver det ju inte krocka):

Fre - Produktionsuppfödning informationsmöte kl 15, Fotbollsmatch 19.00 på Campingen.

Lör - SKUF årsmöte 10.00, Juniorträff 11.00 - 12.00, Demostration av jätteraser 12.00, Reptiluppvisning 13.00

Sön - Reptiluppvisning 11.00, SDK möte 11.30


Bedömningen sker under fredagen och SKUF har ungdjurs-bedöming på lördagen också. Sen är det väl starter i hoppningen under hela dagarna... ingen koll.


Tidigt på fredagmorgonen anländer jag för att hjälpa Susanna och hennes kompis med tältet. Sara är nog också där då? Sen är jag där dygnet runt, hela helgen förmodligen så väldigt flexibel med tider att träffas.


Förslag på dag och tid vi ska träffas? Vilka dagar har ni tänkt vara där?

Så kan vi ju typ spika en tid den dagen flest tänkt/kan komma...

 

Länk till utställningsannonsen med mer info: http://home.no/akaf/bakgrund/ut12.jpg

 

Söt och gammal bild... tänkt fota lite nya på dom i veckan eller något.

Av Greta - 23 juni 2012 22:32

Kände mig som en liten ekorre idag, påbörjade samla mat till vinterförrådet...


Växter som kommer finnas i mitt förråd:

Groblad

Brännässla 

Maskrosblad
Smultronblad

Blåbärssris


Och förmodligen något mer beroende på vad jag hittar..!


Ikväll fixades dock bara en bukett nässlor och en laddning groblad. Får se om jag hittar lite rölleka och på spaning efter älggräs/älgört också. Även sälg, men vette fan vart man hittar en sådan.
Tror bestämt det får bli ett skogsbesök i veckan. Måste ha nya grenar åt kaninerna. Når knappt ta från träden hemma... tur att släkten äger en hel skog då så känner mig fri att vandalisera mer träd.


Och allt kommer att plockas så mycket det bara får plats av, det torra läggs undan och sedan plockas en till omgång. ;) Målet är vi ska ha så mycket det går att ge iprincip varje dag, hela vintern!

 

Mat
Av Greta - 22 juni 2012 21:17

Inte fotat, eller har, några nya fina somriga bilder på lagret så får bli denna från idag.

 

Två av honorna, tycker det var lite sött hur den högra hade tassen på väggen.


Här händer inte något alls iprincip, kaninerna turas om skutta ute på dagarna och jag.. typ sitter inne och ser tv-serier. Grymt med mygg överallt, men mamma ska på Ikea i början av nästa vecka och då ska fler myggnät inköpas. Planen är ha myggnät runt hela rastgården. LYX! För mig, kaninerna verkar inte överdrivet störda iaf.


Finns fortfarande tre ungar kvar tillsalu om någon vill ha en kanin! 
Redo att flytta hemifrån... 

Av Greta - 21 juni 2012 18:54

Som någon kanske minns har vi testat att ha torv i burarna nu.
Tänkte jämföra alla tre sorter vi haft/testat under året och komma med besked om vilken favoriten är.


Hampa, spån & torv.


Vilket har bästa/sämsta uppsugningen?

Torv har nog allra bästa (enligt googlande, tänkte/kände inte så mycket nu vid städning). Syns knappt alls var pisshörnan är (elr bajshörnan) i början hehe.
Hampan syns det inte piss lika tydligt på heller, den blir lite svagt mörkare bara efter ett tag.
Tillskillnad från spånet, som är superäckligt efter någon dag bara. Usch!


Luktar fräschast?
Säger nog hampan... iaf när man tar fram den så luktar det fräscht och håller borta pisslukt relativt bra, tycker dock torven hållt borta pisslukten bäst. Luktar typ bara torv i bodan nu (typ skog/jordaktigt).


Dammar minst?

Hampan, lätt! Kommer typ inget damm alls.

Torven dammar som satan, men är otroligt lätt att borsta bort och den irriterar inte luftvägarna så som spåndamm kan göra. 


Tass-färg?

Spån - blir snabbt gula tassar.
Hampa - svagt grådaskiga tassar, behövs inte tvättas på en hyfsat ren kanin innan utställning, iddes aldrig tvätta Udelas och inga avdrag för smutsiga tassar.
Torv - Inte helt hundra ännu, renare än på spån iaf.


Är billigast?

Spånbalen kostar 79 kr på Granngården, så den tar hem priset som billigast.
Torv kostar 119 kr, på GG så den kommer tvåa.

Hampaströ kosta/r/de 149 kr på GG, så absolut dyrast. 


Övrigt?
Torv - Funkar inte på vinter tydligen då hela bädden fryser. Nästan lite fuktig, känns svalt, vilket kaninerna uppskattat i sommarvärmen!
Hampa - Går inte få tag i stora balar på Granngården längre?


Favoriten?

Min favorit är, och kommer nog alltid vara Hampaströet! 
Spån hamnar inte i klass med hampan eller torven, så jämför dom sistnämnda.

Hampan är lättare än torven, vilket är otroligt skönt. Inte lika hårt packat så går lätt att fylla burarna efter städning. Håller pisslukten borta bra, utan lukta mycket av något annat. Torven var svår få ut allt utav också när man tog bort det smutsiga ströet.
Hampan funkar även på vintern och vore idéalet ha här hemma året om, ifall det inte vore så scheisse-dyrt och ifall det gick få tag på stora balar fortfarande... 



 

Efter ha vilat är mina vita kaniner snyggt "brunrandiga", men kolla tassarna uppe! Så såg min honas ut efter gått nästan en vecka på torv, till skillnad från unghonorna från spånburen. 


Vi kommer fortsätta med torven i sommar, åtminstone till nästa städning (tror balen tar slut sen) och efter det blir det antingen torv igen eller strö. Beroende på om jag får möjlighet köpa nytt eller inte.

Av Greta - 20 juni 2012 16:43

 

Får hålla tummarna :) En ny sele skulle vara super (mest för slippa mina ihoptejpade xP)! 

Ovido - Quiz & Flashcards