Alla inlägg under juli 2012

Av Greta - 29 juli 2012 22:06

 

Skämde bort kaninerna med lite jordgubbar idag =) Knappt varit med dom nu senaste dagarna, fyller på vatten och där det behövs på morgonen, sen jobba och efter det har jag kastat ut ett par kaniner innan läggdags då dom fått mer påfyllning och pellets.

2 dagar kvar att jobba nu innan jag blir lite ledig! Går 8.30 - 14.30 både måndag & tisdag, blir typ hårt att vakna så tidigt, haha... dom 4 dagar hittills jag jobbat har jag gått 12 - 18, så varken lagt mig eller klivit upp tidigare.

Längtar tills man har lite mer tid för kaninmys! och städning blir det först, fattar inte hur bodan kan förfalla så snabbt :S

Av Greta - 26 juli 2012 21:31

Rölleka, älgört och mjölkört.


Hängt några buketter på tork ikväll och även plockat mer groblad. Funderat över förvaringen sen också, då jag bara har 3 lådor och typ MINST 8 olika sorter som torkas. Vill helst ha var för sig, men det blir klurigt.
Ena lådan fylls av groblad iaf, den är iprincip halvfull så fortsätter.
Även delat av en låda också, skulle tro det blir en blandning med sötare grejor i halva den, typ vitklöver blommor, jordgubbs- och smultronblad. Vet inte om bladen är sötare/onyttiga men tänker att den är det för bären är det?

Sista lådan får vi se. Går ju förvara buketter också, har dock ganska knapert med plats hänga upp dessa på.

Av Greta - 25 juli 2012 23:29

Mysigare kanin får man leta efter! Jag vet att jag har sagt det förr men han är så underbar.

Hoppas verkligen någon annan inser det och köper honom, hemmet är viktigare än priset så han kommer inte vara dyr om något tipptopp hem dyker upp.


Ikväll fick han följa med när jag plockade örter och grenar åt kaninerna. Han gick i sele + koppel, men jag höll inte i det. Var som efter en skogsväg, så ingen risk han fastnar i något. Smidigt ha det så också, för börja han kuta mot bilvägen hinner jag få tag i honom, garanterat.

Bilder!

  
Hade ingen transportbur med hehe, pappa skjutsade dit oss och sen bar jag hem honom. Helt lugn hela tiden och kikade nyfiket fram när vi färdades.

Av Greta - 24 juli 2012 14:53

Ja, kanske håller med om att alla mina kaniner ser likadana ut... kanske dags för en ny "Gissa kaninen" tävling? ;) Vinnaren kan få en kaninunge haha... nej men.
Sen är ju alla mina kaniner mer eller mindre släkt och rastypiska så inte så konstigt att dom är lika. 


Son och far! Lillkillen på bilden här nedan också. 
Apo har faktiskt blivit lite tryggare, han springer visserligen undan från en men låter sig lyftas, lugn i famnen och ibland får man klia honom lite också. Utvecklas fint gör han också, tur att ingen verkar vilja ha honom, haha, inte säker på jag vill sälja honom längre. ;)

Av Greta - 22 juli 2012 17:51

Ja, idag bestämde jag mig för att kolla om ringarna passade. På första hannen gick det på fint, och verkar som den kommer sitta kvar. Sprang in och hämtade resten av ringarna, pma:de köparna att jag fått på ringen på en iaf som verkar i rätt storlek och om dom testat sina, och sen testa jag på två ungar till. Lite mer tveksam på dom andra två, dom är lite mindre i storlek/kraftighet så får väl se hurvida ringarna kommer sitta kvar. Håller koll närmsta tiden.

 

14 veckor gamla blir dom på tisdag!


Av Greta - 21 juli 2012 23:08

Känns som att jag städar ofta, hehe.

Häromdagen hämtade jag 3 balar hö, kring 30 kg tror jag. Fick möblera om lite för få plats med det. Främst rensa också. Alla grejer som hört till bygget och skräp åkte ut, eller ja, ner i 7 kassar som sorteras någon dag. Istället för byrån som dom var i tidigare har jag ett bord innanför dörren, med foderlådan på. Höförvaring till höger, har i säckar bara som jag skurit hål i bara. Tippar på att mina 30 kg kommer räcka 10 veckor kanske, så det håller sig nog ganska bra så. 

Även fixa i hyllan och ta tag i torkningen igen. 


Börjar att få lite ordning där ute nu iaf!


Min sommarjobb-period börjar på måndag också, schemat idag och startar med 3 dagar ledigt! Sen jobbar jag 6 dagar, ledig 3 dagar och jobbar 7 dagar på raken sen är det över. Hemma 9 dagar då och sen börjar skolan...

Av Greta - 20 juli 2012 10:51

Igår klippte jag på ungdjuren första gången, ja dom har passerat tre månader men tycker klorna är så skitasmå och tunna så inte klippt förrän nu. Stor skillnad på deras klor och dom vuxnas fortfarande!

Det gick jättebra, på dom jag klippte igår (inne i köket = läskigt) låg dom stilla och protesterade inget. Klippte ute på en för några dagar sen, bland myggen, och han ville inte vara still hela tiden. En hane kvar att klippa på!


Klarade mig utan rivmärken på alla 5 som fått sin manikyr! Rekord. Fick däremot ett bitmärke igår... Varför?

Jo, Casanova har blivit lite... min arm ska man såklart rida på, så han bet sig  ju fast i den också. Aj! 

   

Hehe, kommit på lite småsaker så blir väl lite bloggande nu ett tag framöver... när jag kommer ihåg. :)


Av Greta - 18 juli 2012 14:47

Nu har jag och Udela stått ut med varandra i ett år, och hoppas på många år till! =)


Dagen igår var jag med Jennie och lämnade kaninen (den jag tog upp från Alingsås) i Pajala. Kikade på alla Petras (Isvinds kaniner) fluff också. Skojigt! Sen åkte vi till Jennie och där blev det kika på ännu mer kaniner. Åkte iväg vid kl 12 och hemma igen strax innan 22, så var borta hela dagen. :) Supertrevligt!


Som ni nog märkt är uppdateringen ganska usel. Händer inte så mycket. Ingenting planerat på kaninfronten nu förrän kanske tidigast oktober, så lär väl vara relativt lågt fram tills dess. ;) 

 


Axina, blev 13 veckor gammal igår...

Ovido - Quiz & Flashcards