Alla inlägg under september 2012

Av Greta - 27 september 2012 18:47

Nackdelarna med rasen jag har, är också storleken till viss del. Dom äter och skiter en del och behöver större plats än en dvärgkanin. Vilket inte är så idealiskt när man har begränsat med plats och vill ha många. ;) 

Så, jag skulle vilja ha en mindre ras. Och har planer/drömmar på en. Skriver väl om det i dag 15!


Om jag skulle skaffa en till kanin nu av annan ras, vilket jag också är sugen på som "maskot/kelis" så finns det många kandidater. Lejonhuvad, Angora, Jättekanin, Holländare, Engelsk scheck eller Japansk kanin. Eller en hoppkanin! Det är vad jag är sugen på nu, byter lite då och då. ;) Har planer på en kelis också, men nja... får se längre fram hur jag gör. Vill ju först och främst ha platsen för avelsdjuren + ungdjur.

 

Angora bebis.

Av Greta - 25 september 2012 17:45

Måste nog vara den ras jag har nu... svårt att veta egentligen när man inte har testat fler än två-tre raser. ;)

Rexarna trivs jag än så länge bra med iaf. Dom är lite större än dvärgkaniner, har underbar päls som inte kräver just något underhåll och en hel del personlighet. Så är dom rätt snygga också... iaf mina. ;)

Sen finns det ju nackdelar med Rexarna också... som med alla andra raser. Men nu koncentrar vi oss på det positiva!

 

Som ni kanske märkte började jag med Dag 2... min kamera är i Alingsås för tillfället, och tänkte att vi gör en film om hur kaninerna bor iår också. Är ju några fler burar och kaniner sen förra filmen (förra hösten). ;)



Av Greta - 22 september 2012 21:27

Idag hade jag tänkt göra stordåd ute hos/med kaninerna. Typ städa burar. Pyssla med torkligheter. Fota massor. Springa i koppel. Sånt där roligt och trevligt. Inget har just blivit av...

Solen sken i och för sig här uppe (verkar som många i söder haft regn...), men fick hjälpa till med att ta upp båten och sedan for vi och köpte hö. Skönt ha hö för ett par månader iaf. Mindre kul båten kom upp... jag ville ju till stugan iår! Och sen blev jag barnvakt... och det är mörkt nu. :(


Framåt kvällen hann det bli lite mys iaf, satt ute med "fulingen" i rastgården, som kanske inte är så dum egentligen. När jag kom först sprang hon runt och kasta sig i "panik", "rädd/sur" var hon iaf. Sen skulle hon mest sitta i famnen på mig och tugga på mina kläder. Precis som när hon var liten :P... mysplutt.


Inte så liten längre! Vet inte om ni minns bilderna när jag satt med hela famnen full av små rexar, nu får det bara plats en utav dom i taget. ;)


Av Greta - 21 september 2012 20:07

Sara hade gjort en lista iår också som jag hoppar på... Lär inte komma inlägg varje dag, men lite då och då och ska försöka blanda in "vanliga" inlägg också. Så tråkigt om en blogg bara svämmar över av listinlägg ;)


Dag 1 - Berätta om dina kaniner och hur dom bor
Dag 2 - Din favoritras och varför
Dag 3 - En ras du vill ha
Dag 4 - Hopp, uställning eller kel?
Dag 5 - Hur ofta ställer du ut/hoppar?
Dag 6 - En ras du inte vill ha
Dag 7 - Din första kanin
Dag 8 - En kanin som betytt mycket och varför
Dag 9 - Kaniner du haft
Dag 10 - Finaste kaninbilderna
Dag 11 - Kaninbloggar du följer
Dag 12 - Dina övriga djur
Dag 13 - Dröm kaningården
Dag 14 - Bästa kaninresan
Dag 15 - Dina framtida kaninplaner
Dag 16 - Vänligaste kaninen du har/haft
Dag 17 - Otrevligaste kaninen du har/haft
Dag 18 - En kaninbild som får dej att tänka på...
Dag 19 - Det här äter dina kaniner dagligen
Dag 20 - Berätta om din äldsta kanin du har/haft
Dag 21 - Ute eller inne?
Dag 22 - Kaniner du saknar
Dag 23 - Hur tror du det kommer se ut för dej i kaninväg om ungefär 10 år?
Dag 24 - En vanlig dag hos kaninerna
Av Greta - 19 september 2012 17:09

Nu börjar det dra ihop sig till utställning... anmälde Axina, Albert och Apo igårkväll. :)
Alka stannar hemma, varför? Tror inte riktigt hon skulle trivas på utställning då hon är ganska skygg, dessutom ser hon inte lika fin ut som dom andra och då jag bara äger tre transportburar blev hon solklart en "stannar-hemma". ;)

16 dagar kvar, ska börja "mata" på dom lite så hullet blir bättre, så bra det nu kan bli när dom fäller... får se hur dom artar sig. Tror knappast dom kommer få toppoäng ;) men ska bli spännande se delpoängen!

 

Alltså... känns typ konstigt att blogga nu... illa. Måste få det till en vana igen! Eller vad tycker ni? ;)

Av Greta - 8 september 2012 18:41

I samband med fotona från igår kikade jag på bilder på Udela i samma ålder för att jämföra. Tror ni inte att jag såg att hon kunde ha den gröna selen då?!
Det första jag var imorse var att testa den på ett ungdjur och det satt helt ok, yay! Så idag fick det bli en tur till skogen, både Albert och Axina fick bli mina följeslagare.

Vi hann vara i skogen en halv timme, sen drog stora regnmoln över oss och jag ringde pappa och tiggde skjuts hem... 

Tre första på Axina & tre sista på Albert. 


Av Greta - 7 september 2012 18:53

Blev så sugen på att plåta lite kaniner idag... hann dock bara med 3 st innan kamerabatteriet dog. 

Bild på Axina, Albert och Apo. I den ordningen. :)

Höst-design på bloggen är på g! Väntar bara på att det ska falla fler löv från träden så jag kan fota liknande bilder som jag gjorde förra året. ;) Nästa helg kanske!

 

Måste prata om presentationen också. Axina satt asbra! Rexar behöver inte sitta högre än så. Jag vill inte ha dom högre än så. Så glad att hon for once höll sig nere! Hanarna däremot drog iväg.


Av Greta - 1 september 2012 20:27

Iår är verkligen fällningen oändlig... ja, jag har tre gånger så många kaniner än vad jag normalt brukar ha. Men fan bara samma jävlar som ser förjävliga ut! Udela påbörjade sin fällning just innan jag for till Alingsås, för 2 månader sen. Fäller fortfarande. På olika delar av kroppen. Ungdjuren är ändå i hyfsade pälsar nu. Casanova ser ut som en igelkott. Nej, gud vad jag längtar tills all vinterpäls är på plats. Tycker personligen kaninerna är som finast då.

Har ni också knasiga fällningar?

  

Förövrigt händer inte mycket i kaninväg... skola, träning (hah! jag har gymmat 2 ggr denna veckan, jag är anti-röra-mig-person annars/fortfarande) och kompisar som tagit tid. Dom dagar man haft tid har det spöregnat.

Idag var det faktiskt sol ett tag, den tiden jag var borta och hjälpte till att flytta utställningsburar till ett nytt förråd och fick leka lite styrelsemedlem på mötet dom hade i samband. Riktigt tur det iaf, hade inte varit roligt att göra det i regn. :P


Ovido - Quiz & Flashcards