Alla inlägg under oktober 2012

Av Greta - 31 oktober 2012 15:00







Kom på att jag hade denna "bildserie" oinlagd på bloggen från förra årets Haloween-fotograferande! Eftersom att jag inte är hemma iår så kan den ju få duga nu då!
På bilderna är Udela kring 5 månader gammal... känner man igen henne? ;)

"Wtf?! Va äre här? Hjälp mig då!"



"Snälla, säg det bara är en dröm.. bara en dröm.."



"Oh no... Han tar mig! Bäst att fly"

"Okej, slår väl tillbaka då! *karatekidkanin*"



"Mohaha fick dig, häng kvar på dörren döing"  

Av Greta - 27 oktober 2012 12:45

Mytos Udela, född 2011.
Min första Rex kanin och helt klart favoriten. Typisk enmanskanin, och jag är hennes person. Gillar inte nya människor och verkar nog jävligt tjurig/elak. Hon fäller oftast öronen bak och hoppar fram/hotar mot främmande personer. Mig gillar hon däremot och känner bra så jag har en riktig social och underhållande gosplutt där. Aldrig en tråkig stund med min "surkärring" :)
Utställd en gång i både B-, och A-klass på 94 p, även stambokförd på det. Vi är nöjda med poängen, och Udela kommer inte att tävla något mer. Tror inte hon kan det heller om ni ser hennes extremt snygga skeva hakpåse, haha! Nej, just nu är hon "pensionär", ev. ska hon få en kull till nästa år.

 


Heavenlys Casanova, född 2010
Min mysgubbe som flyttade hit i slutet av november förra året. Han är snäll och trevlig i all hantering, dock väldigt blyg i början! Älskar hans typ också, hade det inte varit för att han har dålig färg hade han fått 95 p flera gånger, men tyvärr är den lite för gul. Han är utställd på 94,5 p 4 gånger i A-klass hos hans förra ägare och 1 gång med 94 p hos mig. Tanken är att han får följa med på "hemmautställningen" i December och ställs en sista gång då, sen blir även han stambokförd.

 


Axina, född 2012

Den första egenuppfödda som jag sparar! Hon är en härlig blandning av hennes föräldrar, lite Udelish-humör som gör allting mycket roligare men ändå betydligt lugnare som Casanova. Hon har ärvt hans kropp också och nice päls efter bägge föräldrarna.
Helnöjd med henne! Utställd en gång i klass B på 94,5 p och ska ställas fler gånger framöver. Till våren är det tänkt att hon ska få en kull, planerar att köpa in en hane som hon ska få träffa då.

 


En bild fotat in i bodan, Casanova bor i facket nere till vänster och Udela ovanför. Axina bor i övre facket närmast dörren på högra sidan. Bilden är dock från i somras när jag höll på att sortera bort alla byggsaker (i påsar). Bilderna på kaninerna ovan är dock fotatde idag (25/10).

 




Av Greta - 24 oktober 2012 21:45
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Mat
Av Greta - 23 oktober 2012 22:15

Först och främst: Imorgon (ev. tors) kommer det upp ett lösenordsskyddat inlägg om Slakt"kursen" (antar att alla inte vill veta...) som jag varit på i söndags. Ni som är intresserade, hör av er så fixar vi med lösenord!


Idag kom jag hem innan kl 13, solen sken så har haft ett par kaniner ute medans burarna städats. Två burar kvar och lite småfix. Skulle bli plusgrader imorgon, så tänkte skrubba ur ordentligt då... 
Snön försvann btw lika fort som den kom, tyvärr... allting regnade bort i torsdags. 


Jag vet inte om det blir så mycket uppdatering i veckan... jag har rätt tajt om tid, och på fredag åker jag söderut. Ska försöka få upp något tidsinställt. ^^
Hoppas att ni får ett fint höstlov, och ni som inte går i skolan får en trevlig vecka iaf!


Udela myser i höstsolen.


Av Greta - 20 oktober 2012 15:51

Blev lite kreativ och gjorde Havremums åt kaninerna idag! Följde Kaninmagazinets recept på ett ungefär. Dock rev jag mina äpplen lite grovare, och la det mer ovanpå "muffinsarna" som "topping", eftersom jag gröten råka koka över i micron så fick liksom skeda upp direkt från microplattan till pappersformarna. ;) Samt att jag "dekorerade" med lite banan och jordgubbar. Det är inte ofta kaninerna skäms bort såpass!

Mycket uppskattat av kaninerna! Dock fatta inte alla på en gång att gröten gick att äta ^^ 


Mat
Av Greta - 16 oktober 2012 21:26

Yaaay! Började snöa precis när min andra och sista lektion för dagen tog slut, vid kl 10.30 ^^ Senare på eftermiddagen när jag kommit hem och det hunnit lägga sig lite snö blev det koppelpromenad för alla sex kaninerna! 
Bilder kommer här! En på varje kanin, är jag ganska säker på, heheh.

Någon som vågar sig på Gissa kaninen? ;)


 


Av Greta - 14 oktober 2012 21:38

Eh, lite olika... svårt att säga när första gången var i november förra året. Men blir väl minst två utställningar per år, då det är så ofta vi har i Norrbotten. ;)
Iår ställde vi i mars, kikade på utställning i juli (Alingsås), ställde i oktober och har nog ett par utställningar till planerade innan året är slut. Så blir fyra eller fem utställningar iår.
Nästa år har jag planer på ännu fler tävlingar än det. Men får se hur många som blir av. Beror ju på om jag har nått att ställa, det inte krockar med något annat och har råd att åka till. ^^ 


Bild på mina rexusar, som fick morot efter ha skött sig så fint på borden förra helgen. :D

 

Ang. JULGRAN: Vi brukar alltid hämta julgran i slutet av sept/oktober någon gång. Sen står den utomhus i en vattenhink fram tills typ julafton... och vi passar på att hämta nu innan snön kommer, vid jul kan vi ha 1,5 m snö och då är ju alla granar begravda. ;) Vi brukar kunna ha lite snö redan typ nu också... men bara regn ännu. :(

Av Greta - 13 oktober 2012 15:06

En liten kort tur till skogen när familjen plocka hem julgran :)... 
Axina fick äran att följa. Regnade tyvärr så vårat äventyr blev inte långvarit. Några skutt, men mest käkade hon gräs. Och yes, mitt koppel är lagat med silvertejp! Selen med eltejp, men det är ju gamla nyheter. ;)


Nu ska jag snart ut och städa klart burarna... ska försöka filma "Dag 1" från listan i helgen, alltså en presentation av kaninerna och hur dom bor. =) Kanske kommer upp imorgon om jag hinner.

Ovido - Quiz & Flashcards