Alla inlägg under januari 2013

Av Greta - 16 januari 2013 19:54

Väljer att pausa bloggen ett tag. Inte särskilt aktiv och känns som dom inlägg som kommer inte är så... intressanta.

På kaninfronten hemma står det rätt still nu också - haft problem med höet mest troligt, så kaninerna är inte i sin bästa form precis. Men på bättringsvägen nu! :)
Utställningarna i vår har vi valt att stryka, har inget att ställa till Umeå och i Norrbotten har vi valt att ställa in våran riksutställning men LU åker jag nog ner på iaf!
Kullplanering... Ser lite oklart ut där med. Vet jag inte när bästa tidpunkten är om man vill tajma med utställningar och även när man har tid. Får se hur det blir! 


We'll be back... Ni får ha det så bra tillsvidare! :)

Om det ens finns någon som läser min blogg fortfarande..?


Mamma, pappa, barn...

Av Greta - 15 januari 2013 21:18

Vi börjar äntligen ha ljusare lite längre här i norr, inte becksvart kl 15 längre, bara nästan! Känns jätteskönt. I helgen hade vi dessutom soligt på dagarna dessutom och bara -7/-12. Udela och Casanova fick komma ut för lite promenad och fotografering i koppel, mycket uppskattat! ^^

 

Av Greta - 12 januari 2013 13:45

Massor med stora, luftiga och ljusa burar. Gärna inne i ett uppvärmt stall eller något. Ha ett par stora boxar också, typ kärringhage och sen flera ordentliga rastgårdar utomhus. 
Kunna ha åtminstone 20 fack till en huvudras, sen även ha någon kelis/maskor, och kanske någon fler ras i mindre skala. Även blandrasavel i olika färger/teckningar till kött. Min dröm är förövrigt att självhushålla så mycket som möjligt med grönsaker och kött, huuur häftigt vore inte det egentligen?!
The dream... kanske om en herrans massa år när man tagit sig någonstans i livet med jobb och boende.
 

Än så länge är jag då rätt nöjd med min lilla kaninboda, fyller behoven för möjligheterna i dagsläget. :)

Av Greta - 7 januari 2013 18:21

Solen sken och inte så farligt kallt ute - koppelpromenad med kaninen! Det tyckte jag lät jättebra. Men det höll inte kaninen med om.

"Va.. Ska du ta ut MIG?! Det är -16, det här är på gränsen till djurplågeri hörrududu matte! Jag vill ha mat istället... hallå... Fan vad fula bilder du tar på mig också!!! Mitt huvud ser ju jättestort ut... matteeeeeee"

Fick henne att gå som längst 10 m från bodan, om jag gick längs den uppskottade stigen bakom henne och knuffade på.... släppte lös henne sen och tänkte att hon kunde få motionera själv då i stigarna men hon sprang in i bodan på stört då. ;) Sååå tråkigt med vinterhatande kaniner när man bor i Norrbotten!

 

Av Greta - 3 januari 2013 13:30

 11 - Kaninbloggar du följer

www.kaninen.nu, http://hogge.vimeddjur.se/, http://detunderbarakaninlivet.blogg.se/ och http://svartkanin.blogg.se/ är väl några... 

Var betydligt fler för ett år sedan, tycker det känns som att kaninbloggandet "dött ut"... kanske mest i den krets jag följt... men men, har ingen toppuppdetering själv heller. ;)
Bloggar du om kaniner? Kommentera och länka gärna! :)

 

 

12 - Dina övriga djur

Räknas dammråttorna? 
Då min familj är allergisk har jag inte möjlighet till några andra husdjur. Men den dagen jag är "gammal" (eget boende på gård) då banne mej blir det zoo!

Av Greta - 1 januari 2013 21:57


... en hel del har hänt på kaninfronten iår. Tänkte göra en liten sammanfattning i bilder! 


Januari 2012:
Här hände väl dock inte särskilt mycket... Casanova och jag var ute på vår första promenad tillsammans nere vid älven!
 


Februari:

Vi hade jättekallt, -36 som kallast och det kom jättemycket snö. Ett supertrevligt sportlov där kaninerna skuttade lösa i snögångarna och det var fint väder ^^

 


Mars:
Utställning! Udela hann preciiis klart med sin fällning och bägge kaninerna fick 94 p. :) Så snart vi hade kommit hem fick dom para sig...
 


April:
Ett väldigt trevligt påsklov, mycket utelek med Casanova medans Udela satt inne och magen växte... Bara någon dag efter att skolan hade börjat om så föddes äntligen kullen! Åtta små ungar var det från början och jag fick börja följa deras utveckling. Såg rätt kön redan från början *stolttjej* och Udela skötte dom jättebra.

 


Maj:
Ungarna växte så det knakade... var väl dom det hela kretsade kring då. ;) Många fina veckor!

 


Juni:
Sommarlovet kom, dagarna kretsade typ mest vid att leka med alla kaniner... bygga burar gjordes under maj/juni också..? Jag valde vem som skulle stanna, Avanza flyttade och jag tror alla fick namn här också..? Kaninungarna var överallt samtidigt, kaaaoos i hagen ^^

 


Juli:
Alingsås, underbara Alingsås! Azaléa flyttade och vi hade bloggträff. Bästa helgen på hela sommaren! 

 


Augusti:
Sista lata sommardagarna... dock jobbade jag så inte fullt lika mycket kanintid men all ledig tid var ute med mina rexar, som det då var sex stycken kvar utav. ^^
 


September:
Kaninerna fällde något så jävulusiskt... gad jag höll på att bli galen! Aldrig tog den slut heller...

 



Oktober:
Första utställningen för hösten! Axina ställdes på 94.5 p och vi kom 4 totalt i klass B och hanarna fick 94 p var! 
Jag gick på "slaktkurs" och åkte även till Dalarna och hälsade på Michis och hennes kaninungar (vars pappa var en tidigare uppfödning av mig) ^^

 


November:
Utställning för Axina igen, denna gång i klass A. Axina var GUL om tassarna. Slet länge med dom. Blev gränsfall till avdrag, men vi hade tur och hon skrapade ihop 94.5 p igen! Supertrevlig dag med kaninfolket också.

Dagen efter åkte vi på hopptävling! Första gången vi hoppade tillsammans typ (hahah O:) ), första starten i miniklassen faila vi ut oss på men den andra vann vi, Axina var helt grym!!! 1+0 fel och på kort tid. :) Jag var STOLT och glad, flera dagar efteråt haha ^^

Bilden har Linnea fotat.

 


December:
Utställning igen, Axina och Casanova var anmälda men Axina fick stanna hemma pga smutsat ner sig som faen kvällen innan. Avdrag hade varit givet. Casanova följde iaf och reg. bedömdes till 94.5 p (inte illa för en nästan treåring!). Axina hamnade dock med bland julbilderna i KU (skaf:s medlemstidning) det var roligt!
 


Ja det var väl i stora drag vad som hänt hos oss under 2012... hoppas att ni fortsätter följa oss under 2013! 
Gott nytt år önskar jag och kaninerna :D





Ovido - Quiz & Flashcards