Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Presentationsträning

Av Greta - 29 januari 2012 12:25

Fick önskemål av Karin (www.kaninen. nu) skriva lite om bordsträningen.


Egentligen vet jag inte riktigt vad jag gör, haha. Lite för okunnig om hur allt ligger till, så blir ganska lång text men skriver om hur jag gör iaf och mina tankar. :) Om någon orkar läsa. Kom gärna med egna åsikter/erfarenheter!


Jag brukar stoppa kaninen på bordet, berömma/belöna när den sätter sig fint och försöka peta/flytta lite på den om den börjar med annat (tex vilja hoppa av).
Ha ett stadigt bord, är bordet blankt ha något på så kaninen inte halkar runt. 


Varför man bordstränar/presentationstränar, är att man vill kaninen ska sitta fint på domarbordet och visa sig från sin bästa sida. Sitter (ligger) kaninen allt för mycket, ser rädd ut osv kan den få poängavdrag på presentationen. Samma kan hända om det överpresenterar sig. Lagomt är bäst. Så är det lite olika för olika raser hur dom ska sitta också.


 


Udela hade bra presentation förut, visade öronen och satt upp på en gång. Nu halvsitter hon, med bakfällda öron. Skulle tro det blev för lång lucka utan träning, innan utställningen tränade vi jätteofta. Sedan ingenting, inte en enda gång förrän 2 månader senare. 2 månader är väldigt lång tid för en kanin som växer, händer mycket på den tiden. Sista bilden till höger är skaplig, men vill ha upp henne lite meroch öronen....

En tanke också är att förut hade vi iprincip alltid maskrosblad redo, som vi stack till henne då då. Därav hon kanske satt mer uppmärksamt för hon vet "snart får jag min belöning". Nu finns det inga maskrosblad. Fast testade med morot idag. 


Sen har jag bytt plats på sittstället också, nu har vi bara bordet mitt i allt så blir väldigt lockande hoppa ner istället. Skulle tipsa ha mot en vägg när man tränar. Sedan på utställningen så står det ju också oftast "mitt i" men då sitter det ju en domare på ena långsidan och står en bärare på andra sidan oftast som är beredd ifall kaninen skulle göra något. 



Idag gick det däremot misslyckat. Kaninerna ville inte alls vara med, upprepade försök hoppa av bordet, tjuvnyp när jag flytta till och njaae dom ser inte vackra ut. 
På en utställning tror jag dock dom skulle funka ändå, känns som Udela är mest grinig på mig, och på en tävling är det en annan plats och andra personer (man får inte bära fram sin egen kanin) så förhoppningsvis är hon mer nyfiken då så öronen är uppe. 


Ska testa ta henne till någon annan plats för lite träning framöver och kanske ta med någon "främling" för se om vi kan få bättre resultat. Tror knappast det är hopplösa fall, även om det känns lite så när det inte går som man vill. ;)


   
Mutning på hög nivå. Sista bilden var ett "Dra undan moroten medans hon sitter fint så ser det hyfsat ut på bild iaf" - moment. ;)


Övning ger färdighet!

 
 
Karin

Karin

29 januari 2012 13:20

Vi får börja träna vi med, så fort jag sätter upp Trollet på köksbordet kurar han ihop sig maximalt... Men jag har varit dålig på att ha något han kan sitta på så då är det ju väldigt halt med. Ska nog ta med honom till föräldrarna idag, då blir det lite miljöträning i alla fall!

http://www.kaninen.nu

 
Michis

Michis

29 januari 2012 16:56

Borde typ träna mina på de med XD inte för att mina ska på uts.. Men så jag kan få lite snygga bilder! så fult när dom kurar ner sig som en boll.. man ba jippie! :D

http://michiskaniner.blogg.se

 
linnea

linnea

29 januari 2012 18:18

Om du ville träna med nån främling så ställer jag gärna upp :)

http://detunderbarakaninlivet.blogg.se

 
Linnea

Linnea

29 januari 2012 18:35

Är det viktigt att dom sitter fint? (Är inte så insatt i kaninutställning)
Har hört att man drar hermelinerna i öronen så dom ska sitta fint... Låter lite hemskt alltså :s

http://www.svartkanin.blogg.se

 
linnea

linnea

29 januari 2012 20:23

Sv: visst kan vi det :)

http://detunderbarakaninlivet.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 2 januari 2014 17:21


Nio månader sedan sista blogginlägget skrevs... haft besökare i stort sett varje dag sen dess och tillkommit några följare på bloglovin. Bloggen ligger nere som sagt, MEN vi finns på andra ställen!   Facebook: https://www.facebook.com/gretaskanin...

Av Greta - 3 april 2013 14:57


Förra länken funkade visst inte...   http://gretaskaninsida.weebly.com/  Här är en ny då, får hoppas den funkar, annars är det rätt adress iaf så bara skriva in själva ;) Saknar faktiskt bloggandet lite. Fast inte nog mycket för att börja ig...

Av Greta - 13 mars 2013 19:04


Från och med nu blir det inga fler inlägg här. Blogglusten finns inte längre. Vi byter till en hemsida istället, det känns smidigare när allt är som det är nu. Inte lika stort behov av att uppdateras så gott som dagligen (som jag tycker en blogg...

Av Greta - 1 mars 2013 21:53


Sitter just nu på vandrarhemmet i Borlänge efter en dag på LU! Just under 1500 st kaniner anmälda. Trevlig dag, om än lite segt när man inte tävlar själv men tiden går fort när man har massor av trevligt sällskap :) Här får ni en bild på ena av hal...

Av Greta - 26 februari 2013 12:21

Helt. Sjukt. Galet. Varmt! För att vara Norrbotten, Luleå i februari. Och såååå skönt      Skottat ner snö från taket på rastgården, släppt ut Casanova och gått i koppel med Udela. Nu blir det burstädning och sen ska jag sitta ute med Axina en ...

Ovido - Quiz & Flashcards