Direktlänk till inlägg 31 mars 2012

Våldgästade av jakthund..........

Av Greta - 31 mars 2012 18:16

Lämnade boddörren öppen för att vädra och när jag kikar ut ser jag en hundrumpa (tillhörande en gråhund) stå utanför mina burar... blir aningen upprörd och rusar ut, säger bestämt "Gå hem!" åt hunden som bara tittar på mig. Jag kör ut den ur bodan iaf, den får syn på Casanova i rastgården. Han sitter i sin tunnel och trycker, jag slinker in och Casanova blir skrämd när jag försöker ta upp han och rusar ur tunneln - till hundens stora förtjusning, den börjar skälla och Casanova kutar fram och tillbaka ganska så stressad och både sprattlar & skriker när jag tar upp honom! 

Pappa kommer ut och håller i hunden så jag kan bära in Casanova ostört till buren, han blev lugnare i min famn iaf och sätter sig i buren. Udela sitter som tur i övre facket och har inte märkt av hunden mer än lukter och ljud när den skällde på Casanova. Vid det här laget skakar hela jag Liksom min lugna, goa Casanova var livrädd och skrek och sprattlade... fyfabian. 


Hunden fortsätter kretsa runt runt bodan och börjar även skälla efter ett tag... sådär får den inte hålla på. Udela är ev. dräktig och Casanova är "helt förstörd". Jag & syrran går ut igen, den hade inget halsband så kunde inte se direkt vems det var, men vi hitta ett av våra gamla koppel och tar fast hunden. Som är trevlig och lätt få med ut på gatan. Antar att det är någon grannes hund som smitit, bor i en liten by i Norrland, liksom flertalet jägare lite varstans, bott här hela livet och vet vilka som brukar ha gråhundar som står ute och skäller. I första huset öppnar ingen, i andra huset var det inte deras men hon sa vi alltid kunde testa nästa hus - men hon trodde inte det var deras, men annars kunde det ev. vara en som bor på andra sidan byn som ägde den. Vi går till nästa hus, det var inte hans men han erbjuder sig ringa samma man som kvinnan nämnde och ringer, hans fru svarar och mycket riktigt hennes man var ute och letade efter hunden som smitit ur kopplet. Hon ringer upp honom och säger vart vi är, och han kör dit och hämtar hunden och ger oss lite "hittelön". 


Man har ju hört flertalet kaniner som blivit ihjälskrämda av hundar... därav jag började skaka så i bodan också. Tänk om Casanova varit i sin bur, eller tänk om Udela bott i nedre facket, eller Casanova fått panik tidigare ute i gården, eller om hunden hade varit aggressiv mot oss... tänk om, tänk om... 


Var ut nyss och checkade läget på djuren, Udela var helt som vanligt och tog glatt sin morot medans Casanova är lite skakis ännu och rygga tillbaka när jag la in moroten och röck till när jag klappa honom. Aja, han lugnar sig nog snart. Boddörren är stängd så blir inga fler ovälkomna gäster.
Så glad att kaninerna mår bra och att det finns hjälpsamma människor i världen! 

 
 
linnea

linnea

31 mars 2012 21:07

Usch då!
Mina är ju ändå lite vana när vi har hund!

http://detunderbarakaninlivet.blogg.se

 
Ebba

Ebba

31 mars 2012 23:04

Sv: Det ska jag försöka göra, har några filmer därifrån, ska lägga upp dom på bloggen för Zeb är helöt galen.

Läskig hund, själv har man fått skrämma bort rävar från kaninerna :(

http://ebbaostergren.blogg.se

 
Karin

Karin

6 april 2012 10:13

Otäckt! De enda hundar Trollet träffat är lilla Mimmi som är här ibland samt en större blandras en kompis har, de fick hälsa ute en gång. Trollet satt i mitt knä och brydde sig inte så mycket. Men jag är nervös varje gång vi är ute för det är mycket hundar i området, tänk om någon är lös och får syn på Trollet...

http://www.kaninen.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Greta - 2 januari 2014 17:21


Nio månader sedan sista blogginlägget skrevs... haft besökare i stort sett varje dag sen dess och tillkommit några följare på bloglovin. Bloggen ligger nere som sagt, MEN vi finns på andra ställen!   Facebook: https://www.facebook.com/gretaskanin...

Av Greta - 3 april 2013 14:57


Förra länken funkade visst inte...   http://gretaskaninsida.weebly.com/  Här är en ny då, får hoppas den funkar, annars är det rätt adress iaf så bara skriva in själva ;) Saknar faktiskt bloggandet lite. Fast inte nog mycket för att börja ig...

Av Greta - 13 mars 2013 19:04


Från och med nu blir det inga fler inlägg här. Blogglusten finns inte längre. Vi byter till en hemsida istället, det känns smidigare när allt är som det är nu. Inte lika stort behov av att uppdateras så gott som dagligen (som jag tycker en blogg...

Av Greta - 1 mars 2013 21:53


Sitter just nu på vandrarhemmet i Borlänge efter en dag på LU! Just under 1500 st kaniner anmälda. Trevlig dag, om än lite segt när man inte tävlar själv men tiden går fort när man har massor av trevligt sällskap :) Här får ni en bild på ena av hal...

Av Greta - 26 februari 2013 12:21

Helt. Sjukt. Galet. Varmt! För att vara Norrbotten, Luleå i februari. Och såååå skönt      Skottat ner snö från taket på rastgården, släppt ut Casanova och gått i koppel med Udela. Nu blir det burstädning och sen ska jag sitta ute med Axina en ...

Ovido - Quiz & Flashcards