Alla inlägg under juni 2012

Av Greta - 18 juni 2012 11:23

Det var ju svårt hitta på egna namn, nästan svårare att välja bland alla bra som ni skickat in!

Kring 150 namnförslag, av 12 personer, av dom har jag då valt ut vilka namn jag gillat bäst och då hade jag ca 40 och i behov av 5 namn...


Namnen blev:

Albert

Betyder "ädel" och "ljus", vilket kaninkillen är på sättåvis, han är trevlig och ja, han är albino, så ljus passar också. Johanna som föreslog det namnet! 


Apo

Namn från en länk Karin skickade in, betyder "bort från, iväg från" och denna kaninkille är lite blyg så var lämpligt. ;) Apo är kul att säga också. Låter nästan som Alladins apa, Abou. Eller ja, jag säger typ så, vet inte om man säger Apo som apor utan r.


Alka
Ett indiskt namn som betyder "lock of curly hair", passande på en rex, va?  Emma som föreslog det (Hobbymupp på bdb). 


Avanza
Vet inte om det betyder något särskilt (?) men jag gillade det iaf det var häftigt.  Linnea som kom på det.


Axina
Föreslaget av Michis (som är kass på att blogga, du får ingen kladdkaka förrän du bloggat, du vet vad jag vill se). Häftigt namn, vet inte heller om det betyder något?  


Azaleá
Döpt av sin blivande ägare, och måste säga att jag gillar det namnet också.  


Och stort tack till alla andra som kommit med förslag!
Kommer ju en B-kull någon gång också, heheh... 


So guys, jag är skyldig er kladdkaka...  

Jag kör kladdkakabjudning på fredagen i Alingsås antar jag, den hinner väl bli torr om man väntar mycket längre..? Bakar på onsdagen innan jag åker ner. Vinnarna får i första hand, övriga får så långt det räcker.  


Linnea, är norrbottning, och det var någon mer uppifrån som föreslagit namn, säg till om ni vill träffas så bestämmer vi när och var och så fixar jag kladdkaka! ;) 

Flickorna^^ snart är dom tre, en tös flyttar ikväll!

Av Greta - 17 juni 2012 21:19

http://www.youtube.com/watch?v=fLexgOxsZu0&list=PL2922D4D182BB8A97&index=9&feature=plpp_video jag idag (elr låten som beskriver mitt liv), fast med kaniner istället för apor. :D


Grått och trist väder hela dagen. Myggen har börjat komma också, inte okej... Otroligt skönt att ha myggnät på kaninbodan! Kunna stå och sköta i lugn och ro, haft burar direkt utomhus alla tidigare somrar, fan vad man snabbat sig för inte bli uppäten. 

Börjat se lite ljusare ut nu framåt kvällen, så kaninerna fick komma ut tillslut. Eller ja, ljust har vi dygnet runt nu, midnattsol! 

Detta är fotat vid midnatt, och blir bara ljusare efter det...


Nu ska jag ta in kaninerna för kvällen, och mysa lite extra med en hona... hon flyttar nämligen imorgon, namntävlingen måste avgöras innan imorgonkväll och jag måste besluta om jag ska ha namn på uppfödningen eller inte, funderar på att ha mitt efternamn men vet inte om jag vill... 

Av Greta - 16 juni 2012 19:18

Idag firar jag ett år tillsammans med min finaste kaninboda! 

För ett år sedan blev den överskjutsad till min trägård från grannarnas, och det var då en lite ovanlig syn! Inte varje dag traktorer kör runt med hus. 
Vet inte om jag nämnt det, men hade varit häftigt ha en egen traktor och köra runt med bodan och bo vart jag vill och kunna ha kaninerna med mig. Ska lätt bli traktor/kaninbod luffare när jag blir stor.

Då, och nu.
Efter en jäkla massa tusen lappar... vet inte ens om jag vågar säga hur mycket, haha. Fyfan.

Bloggen har varit igång ett år den 21 juni, dock fanns vi på blogg.se då. Och var kaninlös ännu den tiden (& nu för ett år sedan) så ett år som rexägare firar vi inte förrän i mitten av juli. 

Av Greta - 15 juni 2012 19:00

Tog med Udela på en liten tur till en "äng" i närheten. 
Väldigt uppskattat av henne att få skutta runt i högt grönt gräs med blommor å sånt. ^^

 

Bilden på mig & Udela har lillasyster fotat, hon gick dock runt och sjöng "jag vill gå hem, jag vill gå hem" efter någon minut bara, då hade hon tjatat en timme innan om att få följa. Obeskrivligt less på den ungen.

Måste fixa med någon vettig fotograf någon gång, som har tålamod, är längre än en meter och kan ta bra kort. Behöver en ny profilbild till facebook you know. ;) Borde förmodligen skaffa en ny, fotovänlig kanin oxå. HAH.







Av Greta - 14 juni 2012 20:30

... är superroligt när man får umgås med sina djur, delta i utställningar och bara vara liksom. 
Nu är vi i den lite svårare biten, att marknadsföra sig/sälja kaninungar... vilket också är kul, men väldigt tidskrävande och man behöver fundera mycket.


Lägga ut annonser på flera olika sidor, svara på frågor, fota nya bilder där kaninerna visar sig som dom ska. 


Att göra en hemsida! Bilder, layout och sådant är lättfixat. Men innehållet! Informationen. Som att skriva en uppsats. Är de här intressant? Ordbajsar jag? Skriver jag formellt? Vad tusan ska jag skriva? Vet inte ens vad jag vill döpa min uppfödning till, vill jag ens ha ett namn på den?


Skriva stamtavlor... nu gjorde jag iofs det mitt i natten, haha, men det var lite knåpande få rätt uppgifter på rätt ställe och tog betydligt längre tid än jag trodde för att "bara skriva av något". Vissa adresser till stamfäders uppfödare kunde stå lite svårtydat, tjabbla till det när jag skrev någon bokstav och glömde nästan någon siffra. Man är ju ganska hjälplös mitt i natten också haha... 


Ett par bilder på min tös:

 

Så skönt nu iaf att kunna lägga all vaken tid på kaninerna och allt som har med det att göra! =)

Av Greta - 12 juni 2012 20:37

Då jag inte lyckats välja några namn åt mina små ännu, tänkte jag lämna det åt er. Typ. ;)


Tävlingsregler:
Namnen ska börja på bokstaven A, och vara häftiga - passa till en rex, en kanin som det är lite fart i och inte någon gulleplutt som vill sitta i famnen och kramas hela tiden.

Feel free att skicka in hur många förslag som helst! 


Vinnarna får en bit kladdkaka! 
Karin vill att jag ska baka min supergoda kladdkaka och ta med till Alingsås, så bjuder på det där. ;) Bor ni närmare Luleå än Alingsås, är det bara komma hit å fika ^^ Heheh och jag är vänlig, och låter förlorare smaka också, som tack för förslag iaf. ;)


Avgörs väl någon gång, får väl se hur många förslag jag får in! 

 

Honorna i rastgården ^^ 

Av Greta - 11 juni 2012 20:04

Imorgon blir bebisarna hela 8 veckor gamla!
Idag har jag suttit ute med hela gänget (alla ungar + Udela) samtidigt för sista gången.
Ikväll delar jag på dom.
Honorna får gå kvar där dom gått, hanarna flyttar ner i facket under och Udela & Casanova flyttar in i varsitt fack i dom nya burarna som nu är helt färdiga. Känns lite sorgligt faktiskt, haha, bebistiden försvinner fort. Precis som all annan tid, seriöst, halva juni har snart gått!

Stoppat lås på burarna idag, sågat ut små hus/hyllor och fyllt burarna. Ganska nöjd ändå.
Börjat med torvströ nu också, eller testar, för att se vad vi tycker om att ha det i burarna. :) 


Äntligen börjar vädret likna något också! 

 

Av Greta - 9 juni 2012 14:06

 

Wtf... sned käft ?!?!
Whatever, hon kunde iaf vara stilla på bordet...
Svurit långa ramsor över hur svårt det är fota kaninungarna, inte fått en enda annons-duglig bild! Less. 

Det är iaf vackert väder idag.... 

Sitter inne iaf... Funderar på måla klart buren. Men det är så sjukt tråkigt! Orkaaar inte... måste väl. Verkar ju vara hopplöst få till en annons, och blir dom kvar tills vidare behöver dom varsin bur snart...

Ovido - Quiz & Flashcards