Alla inlägg under juli 2012

Av Greta - 13 juli 2012 17:03

Köpte (som sagt?) en bok om Färglära i Alingsås. Började läsa redan på tåget hem, sen har jag läst lite varje dag.

Otroligt intressant! Grunderna kunde jag från början, korsningsscheman och lite om vilka färger som är dominanta över andra. Fast sen jag börja läsa den här boken får man mycket mer samband och fördjupat. Nördfakta! Love it. 

Anlag jag inte tänkt på finns heller, h som ex. y har jag väl vetat om, men inte tänkt på.


Man har helt klart driv till att läsa den vidare, väldigt givande och man kommer ju ha nytta utav dom kunskaperna både nu och i framtiden.
Personligen tycker jag att alla som avlar på kaniner ska kunna lite genetik, iaf sina egna färger. Vissa färger ska inte korsas med varandra, endel anlag är direkt skadliga för kaninen och andra är inte bra att blandas.

 

Läsvärd bok! Finns att köpa i SKAF:s materiallager, direkt utav författaren och jag kan låna ut min till kompisar. ;)


Av Greta - 11 juli 2012 21:58

Jennie (Udelas duktiga uppfödare) var här idag för hämta fluffet (kanin jag transporterat från Alingsås) och kände på mina ungdjur också.


Axina, som jag tänkt spara, var den absolut bästa av dessa, hon har väldigt jämn och fin kropp, bra päls osv.

Apo är riktigt bra, mjuk päls dock lite gles och lovande kropp. Hon tippade på han skulle nå upp till 94-94.5 p ändå! 

Albert är ganska hyfsad, tät päls men lite sträv nästan. Helt okej.

Alka är "ingenting att ha", för sånna som vill satsa på utställning och avel iaf. 


Ja, dom tre sista är till salu ännu. Även om man blir sugen på spara Apo för han verkar bli så fin! ;) Gillar inte honom något vidare dock, skygg. Albert däremot har sådant härligt temperament! Skakar galler efter uppmärksamhet, blir gärna kliad på, framåt, nyfiken och även lite attityd så inte tillvaron blir tråkig.


 

Axina och Albert har testat koppel idag för första gången! 

Bägge två skuttade runt som dom aldrig gjort annat. Axina var lite lättare, för hon reagerade på händer osv om man ville försöka "styra" undan lite. Albert däremot tyckte det bara var trevligt att bli klappad/petad/"puttad" på och blev massa glädjeskutt med jämna mellanrum... Kul att se!

Av Greta - 11 juli 2012 10:32

Både Linnea och min syster, "mata Udela är en upplevelse... ehe... O.o" Det vet jag med, haha, hon kan verkligen flyga på matskålen och låta samtidigt och hota mot allt som rör sig. 

Så, när jag kom hem, förväntade jag mig en surkärring. Hon fanns inte där! Var mer den här "Matteeee! Där är du, vart har du varit?? ", myste med henne tills hon låg med halvslutna ögon och knapra tänder. Totalt livsfarlig. Not.


Hon är verkligen en typisk enmans kanin, om ens det alltid, ibland duger inte jag heller. Fast som min kompis brukar säga "Man märker verkligen att dom är dina kaniner" då dom liksom gärna checkar mig någon extra gång, även om dom kan vara framåt och nyfikna på alla.

 


Fäller gör hon också, haha, kolla fluffkinderna! Stod och plockade bort det värsta igår. Sådär får man inte se ut.

Av Greta - 10 juli 2012 16:19

Well, känns lite meningslöst att dokumentera allt... då majoriteten av mina bloggläsare faktiskt var där och upplevde allting med mig. Kan sammanfatta lite kort vad jag gjort i kaninväg.


Torsdag, anlände efter 16 h på tåget. Stoppade upp tält med Susanna och Camilla, sedan "hem" en sväng och efter det tillbaka för att träffa Emma och Karin som också skulle komma.

Fredag, kom till hallen vid kl 10, hämtade upp Sofia och Mela innan. Hogge, Johanna och Jonas anlände även. Hämtade även Linneas kanin och sålde min egna.

Lördag, Utställning igen. Och hopptävling! Shoppade boken Färglära för kaninavel, en vattenskål, koppel, critical care och en ring i storlek mindre ifall det behövs. Hämtade också en till kanin, som behövde transport till Norrbotten. Pratade även med typ Sveriges bästa rexuppfödare och kände på hennes rexar, grymt snygga och hon var väldigt trevlig! 

Söndag, Hopptävling, stalkade skåningar - Emma hade glömt sin jacka så skulle fixa transport åt den och jag lyckades! Sen blev det lite fotografering osv. chillade innan jag åkte "hem".


Varit en helt underbar helg!!! Riktigt skojigt att träffa alla personer "på riktigt" liksom och inte bara genom skärmarna. Känns såklart lite trist att det tog slut också, och inte veta när/om/länge kvar tills man ses igen... 

 

94 bilder finns på min facebook... känner inte för att bomba här också.


Av Greta - 3 juli 2012 20:33

Idag har jag delat kaniner. Innan dom hann dela sig själva mera. I bitar.

När jag släppte ut pojkarna imorse såg jag en pälstuss i hagen, med något rosa/rött i sig. Trodde det var blod, men det var ganska hårt och rosa. Misstänker kaninhud. Misstänker kaninbråk. Misstänker honorna, för vore inte första gången isf. 
Nu har dom gått för långt, och har gjort alla burar beboeliga för ikväll blir det en bur per kanin. 

Kollat igenom alla lite snabbt, ingen verkar blivit skadad men det var ganska liten bit så inte behövt vara så djupt. Fast känns bäst ändå ha alla i varsin bur när jag åker bort. Tror inte Linnéa blir så glad om dom lyckat dela varandra ordentligt när hon kommer för att mata dom. ;)


Och imorgonkväll åker jag!!! Nervöööööst. Eller ja, alltså egentligen bara smått livrädd inför tågresan, ifall en stor hungrig hund sitter brevid mig och kaninen. Fyfan, kommer inte våga somna då om den ska sitta och dreggla över oss i 15 h... wääää. 

  
Tjejen som följer med mig ner till Alingsås för bli hämtad av sin nya ägare på fredagen!

Av Greta - 2 juli 2012 13:45

... då åker jag! 
Onsdag kl 19.14 bör mitt tåg börja rulla söderut mot Herrljunga och Alingsås! 


Håller på att fixa för fullt med att få allt klart, kaninpackning, min packning, tider till folk som man ska möta där borta, saker man ska få låna på plats och så klart se till att kaninerna som är kvar hemma har mat och hö så det räcker.

Måste baka också! Får se om jag gör kladdkaka eller kladdkakemuffins, muffins känns smidigare trycka ner i en väska samt att det räcker åt fler. :) 


Jo, förresten, dom som vill träffas - jag tar gärna era nummer så kan vi ju höras så vi hittar varandra/tider vi ska mötas, skriv det i en kommentar så jag har dom (kommer inte publicera den). 
Jag lär inte ha tillgång till internet tors - mån, eller ja, bloggen blir förmodligen vilande.
Så vill ni få tag på mig - smsa/ring! 

 


Nyfotade bilder på flickorna! Nu blev det spöregn och kanske åska, ska kasta in pojkarna och packa istället för datorn. :)

Av Greta - 1 juli 2012 19:26

Fotade lite på kaninerna idag... eller ja blev Udela, Casanova och Axina som fastnade på bild.

Min skogspromenad blev av idag igen, kom hem med en påse grenar. Väldigt blött i skogen också! När jag kom ut var jag genomblöt ovanför knäna och neråt, plaskade om skorna varje steg jag tog och blev blöta fotspår hela vägen hem!

Gick med ett leende på läpparna iaf, fått det jag behövde och fått syn på mycket mer jag behöver. Blir nog en prommis imorgon eller på tisdag också, då med stövlar. ;)

 


Ovido - Quiz & Flashcards