Alla inlägg under januari 2012

Av Greta - 17 januari 2012 20:22

Jag är lite piggare, blir blogginlägg för vet ni hur uttråkad man är efter varit vaken hela dagen utan något göra?


Tankar kring ätande.
Hur glupska är era kaniner? 

Mina är totalt olika på den fronten.
Casanova, han rör knappt maten. Dissade banan (?!) förra veckan, och idag fick han morot - typ tre tuggor sen var den inte rolig längre. Han äter ganska sparsamt med hö, dricker kanske ½ skål vatten per dag och hans pellets (2 dl) räcker hela natten. 
Udela, bokstavligen kastar sig över matskålen - 1 dl (nu 0,75 ca) är helt borta efter 15 minuter. Hon trycker i sig betydligt mer hö, samt en skål vatten per dag. Banan skulle hon aldrig, aldrig någonsin kunna lämna orörd. Inte morot heller. Eller något annat man kan sätta tänderna i...
 Så skiter dom efter hur mycket dom äter, men det vet ni redan.


Bilder på Casanova i rastgården.

Av Greta - 17 januari 2012 08:45

Mah, jag är sjuk idag. Inget roligt skriva om... ni får ett av mina sparade dagens inlägg.


Jag har haft fyra stycken innan dom två som bor här nu.
Samt två kullar, totalt fem stycken ungar.
 

Ebba berättade jag om "igår", Hyndla i kaninen som betytt mest så kan väl skriva lite kort om Gordon & Citrus här då...

Fast några av er kanske minns dom, om ni läste min blogg i våras.


Gordon                                Citrus
Madagaskar Teddydvv          G/S japanbrokad wiener Lejondvv
                 

Supertrevliga. Gordon hade superdryg tonårsperiod, högg fast i vanten flera gånger - revirvaktande. I famnen var han helgo, pussades och mysvänlig.  Gordon i koppel, ultimata koppelkaninen. Gick dit man ville. Helt perfekt ta med på utflykter och promenader. =)
Citrus var en förvuxen bebis, fast hon blev ju inte så gammal då heller. Kom alltid fram när man stoppade ner handen i hagen, underlättade en hel del. ;) Började lära henne komma på inkallning sen också, det var superkul tyckte hon! Gjorde massa glädjeskutt varje gång man locka för hon blev så glad när hon fatta. :D så sött! 

Av Greta - 16 januari 2012 08:10

Vägde kaninerna igår, fast vet inte hur tillitsbar min våg är.
Stoppade en kanin i transportburen, hängde den på vågen, och tog bort vikten av vad lådan vägde.

Casanova 4,2 kg
Udela 3,0 kg


Skulle kunna stämma... typ. Däromkring iaf tror jag.

 

-20

Av Greta - 15 januari 2012 10:32

Nyss vaknat (eller ja en timme sen) blev väckt med orden, det är -20 ute... så inte orkat dra någon satsning ut till kaninerna ännu. Snart så! Blir nog ingen heldag ute iaf..

 

Så glad över gårdagen, då hade vi bara -10, och var underbart umgås med djuren hela dagen. :D Känns som det var evigheter sen sist... och det var det ju typ också... Lär väl dröja mer och mer nu också när den kyligaste tiden på året börjar komma..., fast äntligen hittat ett par täckbyxor i min size så jag är jätteglad! 

Finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. ;) så länge kaninerna vill vara ute, får dom komma ut.


Å ja, så länge jag är frisk kan jag hålla dom sällskap, hyfsat förkyld, fick lov att avbryta lite udela-time i rastgården igår för min näsa börja spruta blod.... ville ha kvar min jacka & kanin vita. Samt kaniner inte är så nyfikna på en om man luktar massa blod. ;)

Av Greta - 14 januari 2012 15:13

Udela fick vara ute kl 11 - 13, sen stoppade jag på en sele på Casanova och in med han i rastgården, på med sele på Udela och gick en sväng.
Hon är jäkla speedad, haha, åt alla håll samtidigt och dyker ner i snödrivor. 
Casanova går i rastgården bara med sin sele, själv. Har aldrig haft sele på honom tidigare så ville se hur han reagerar. Vet inte hur mycket han gått tidigare heller. Han bryr sig inte om den ett piss utan rör sig som vanligt. :)
 
Sista bilden blev lite smårolig, haha, ser ut som hon pissar i snödrivan...


Nu är jag inne för datapaus & middag, sen typ kl 17 ska Casanova få komma in i buren för dagen, och Udela åker ut igen till typ... 20-22 någon gång får se när jag sköter dom. :P hon får några timmar mer ute än Casanova, hehe, men inte han som riskerar få haka. ;)

Av Greta - 14 januari 2012 11:46

Stoppade ut ett bord idag.
Sen en kanin på det. Ville få dom visa upp sig lite fint.
Katastrof - Udela, herregud vad har hänt?! Magen låg tryckt mot borde med öronen bakslickade hela tiden, läskigt tyckte hon. Petade lite på henne, brukade funka förut men hon ba åla runt på bordet. Bordsträning nästa!! Tillslut försökte hon iaf, fast såg inte så vackert ut, haha! Öronen..
Finemang - Casanova, han var duktig! Satte sig direkt helt okej, behövde bara stryka han lite över ryggen när han gjorde annat så satte han sig fint igen.


Varit inne ett tag, fått tillbaka känseln i fingrarna och låtit kläderna torka. Nu ut och sitta i rastgården med fru kanin. Samt röja upp i bodan, ser ganska förjävligt ut. :-)

Av Greta - 13 januari 2012 08:00


Haha nej men inte lätt se vart kaninen är på kvällen! Min kamera lyckas "suga in" mer ljus än det är ute också, vet inte om jag tycker det var så bra ändå. ;)
Här om dagen var det månsken på detta, och inte lika nedtrampat. Dessutom hade jag en julgran i gården. Gissa om kaninen gömde sig mellan grenarna, och inte såg jag den då. ;)
Snö monster! Hehe, men aldrig så hon vill bli fångad, tillslut hör man hur en snöklump stampar och låter lite surt innan den rusar iväg..

Av Greta - 12 januari 2012 15:45


Tänker inte fråga vem som är vem (lagt upp bägge bilderna i veckan ju under rätt namn hehe).
Udela har lite plattare kinder som ni ser, och Casanova har lite mer bredd mellan öronen.
Viss storleksskillnad också (jämför skallbredden med skålen).
Som extra tips till vem som är vem nu är att Udela har sitthyllan i sin bur och Casanova massa halm för han älskar böka runt i den. ;) 


Btw, mitt nya mål med få F (IG) i alla ämnen verkar gå med stormsteg framåt... fått det på bägge sista grejerna jag gjorde innan jul?! På min svenska argumenterande text dessutom, wtf? hur lyckas man. :S F i svenska känns bra. Hahah nej jag känner mig lite... ja, nej men fått det jag förtjänat. Bara inse faktum att jag blivit dum i huvudet. Jag saknar högstadiet, min gamla skola, mina gamla lärare och att vara bra. Men får väl skylla mig själv buhu. 

Ovido - Quiz & Flashcards