Alla inlägg under januari 2012

Av Greta - 5 januari 2012 21:14

Udela har bott i nedre facket, så varje gång hon suttit och ätit har jag sett henne uppifrån... idag såg jag henne från sidan.


"Hakpåsen" har vuxit... Dock syns den bara just när hon sitter sådär. Får hon sträcka ut sig ser man ingenting. =) så är väl inget börja bråka om, men med min fobi för rejäl hakpåse på henne innan mars finns kvar, har en liten klump i magen. ;) 

Senaste tiden har det ju varit mer innesittande också, för dom blev två som turas om i rastgården. Samt det varit ruskigt blåsigt.   


Några fler bilder från ikväll på Udela.
     

Av Greta - 5 januari 2012 11:51

... ärligt talat grymt osäker på vad det är för dag. Trodde det var helg men det är ett tag kvar..?

Ganska imponerad av era gissningar på Gissa kaninen. Ingen har haft fler än 2 fel iaf. En som fått alla rätt också, så tror vi har en vinnare... 

Ifall det är någon som inte gissat ännu så har ni på er till helgen (när den nu är..) om två, tre dagar?  Sen lägger jag upp allas kommentarer och vi får vinnaren officiellt också. :-) heheh måste fundera ut ett pris också. 


 
Casanova i rastgården.. iförgår.


Lite aktuell uppdatering.

Kaninerna har bytt fack nu också, tror inte jag sagt det. Får se hur det funkar.
Jag pausar Dagens listan, har väl 3 inlägg kvar (färdigskrivna). Sparar dom till reserv när tiden inte räcker till.
Det blåser, å det suger.

Måste plugga snart. Satsar en hundring på jag kommer börjar lipa ganska snart efter kemiboken öppnats. Om inte innan, haha! Gosh. 
Omprov är ganska onödigt egentligen? Får man ett F så kan man väl leva med det, känns mer tragiskt få F på samma prov två gånger :P..?


Ha en bra dag!! Ska jag med försöka ha.
 

Av Greta - 4 januari 2012 12:56

Hur bra ser ni egentligen skillnad på mina kaniner?
Tänker utmana er med några bilder... 
Den som får flest rätt kan få en kaka. Eller ja ni kan få skriva ett inlägg i min blogg, presentera er själva, berätta något annat eller så skriver jag om er. Och om vinnaren har tur tar jag mig till en djuraffär inom kort och kan skicka någon fin present åt er... 


Klickbara bilder.


1.     2.    3. 
4.     5.                    


Hoppas det inte är allt för lätt, haha! Eller svårt... vissa bilder ser jag knappt själv vilken det är..  ;)

Av Greta - 4 januari 2012 09:00

Efter en sommar med tjat, övertalning och kaninprat hade jag fått tillåtelse att skaffa en kanin. Fast till våren.
Men så en dag i september fick jag syn på en lapp på anslagstavlan, "Brungrå kaninhona bortskänkes", den ville jag ha och fick iaf på något vis. Hämtade henne samma kväll och blev världens lyckligaste.


 Nu blir jag bara irriterad när jag tänker tillbaka, gjorde så mycket fel med henne som man kunde hela tiden och jag var så okunnig, visste inte vad jag gjorde, ung & dum? 
Skaffa kanin - ägde inte en enda pryl, tog kull - visste ingenting, släkt/defekter osv så inte så konstigt det dök upp bettfel där,  skaffade en till kanin - sålde "den gamla" då "för kunde inte ha två". Gnagarblandingar, dåligt hö och nästan godkänd stor bur. ;)
Morr. Så ska man inte göra. Nästan rätt åt mig jag fick bettfel i kullen, kan ju säga jag aldrig mått sämre innan det när jag fick avliva mina söta små kaninungar.. vissa lär sig den hårda vägen.

Nu tänker jag då till mer innan (nästan för mycket ibland :P..), vet vad jag håller på med lite mer och tar ansvar för mina djur. Känns nästan tvärtom i mycket från då till nu... 
Ebba har det bättre nu också, hon hamnade hos en kunnig trevlig tjej, eller ja jag tyckte typ tant då (människan var 18) där hon verkar trivas superbra. =) 

Av Greta - 3 januari 2012 18:34

Kommit typ ett par dm snö igår/natt/idag. Dags att skotta. Blåst endel också så drivit till stora högar mitt i allt också..
Skottat fram kaninerna iaf nu, och var så slut efteråt jag skakade. Kramsnö dessutom så inte kul skotta.
Då har snön kommit ikapp, kanske kylan kommer snart också?

   

Hade iprincip inte ätit något idag så var otroligt ansträngade att skotta... trodde jag höll på flera timmar men hade visst bara gått lite över en timme... skakade när jag kom in, klunka i mig två stora vattenglas och kasta i mig en hög med mat + en skål sallad på 5 min ;) ska trycka i mig något mer nu, sen skotta altanen och städa burarna. 

Av Greta - 3 januari 2012 18:11

Det här blir svårt... tycker jag berättar typ allt haha, får försöka med något. 


1. Dom älskar solrosfrön, är dom lite putt går dom inte att muta med en pelletsbit. Stoppar man ett solrosfrö i munnen på dom blir dom däremot lite mer förlåtande. 


2. Casanovas päls är betydligt mjukare än Udelas. Hon känns värsta strävhårig efter man klappat honom. Fast hon ändå har underbart speciell päls jämfört med en "normalpälsad" kanin.


3. Udela har aldrig varit någonstans utanför min trägård (utom hos sin uppfödare några gånger och på utställning once) men ska ta med henne på lite äventyr nu när jag har en transportlåda.


4. Påtal om det, just nu sitter Udela i sin transportlåda, haha! Dumpa henne där för ska städa burarna närsomhelst och sen ska hon ut. 


5. Casanova är i rastgården nu, och gömmer sig i en gran. Dumpade familjens julgran där i veckan, hehe och det enda man hör/ser när man går förbi gården är en gren som rör sig lite och hör hur det tuggas... 


Haha då vet ni kanske något nytt :)...

Av Greta - 2 januari 2012 20:14

Ha en stor byggnad, med stora rymliga burar och rastgårdar utanför.

Och i varje bur ska det såklart sitta en vit rödögd Rex. ;) 
Nej men sugen på ha massa i framtiden, men får se hur allt blir.. så länge kvar och tjänar inget till planera nu.. hinner ändra mig många gånger.
Sugen på hermelutter också, eller kanske hermelinrex hehe?


Nu är jag ganska nöjd med hur jag har det hemma, och kommer förhoppningsvis bli mer i sommar. :) 

Av Greta - 2 januari 2012 19:36

Eller ja, känner inte skriva något vidare... kommer imorgon.

Några bilder från veckan.

 
Sara hade något kaninspel i sin dator jag testade, det var inte OKEJT haha! Sparka fotbollar på sin kanin!? Så får ni inte göra hälsar Casanova & Udela. Ajabaja. Nej spelet var ganska drygt, men så var det från 3 år.. jag kanske var lite för gammal för tycka det var kul? ;) 



Hahaha jag fortsatte vara 3 år iaf, rullade kaninbajs av kladdkaka... erkänn likt?! Åkte stjärtlapp gjorde vi också, skitkul. Kändes som man var typ 8 igen när vi sprang runt med våra stjärtlappar i näven och leta efter brantaste backen =)



Första bilden på ninusarna iår. :-)
Byter nog plats på dom imorgon, planerar burstädning då. Ev lite mer skojj också, ni får veta imorgon.  



Liten BTW bild bara, haha.. jag är så jättesnäll och väckt Sara med denna mask på morgonen. Satt med den mitt i natten once också, lyste under ansiktet när hon kom tillbaka i mörkret. Så jag blev rädd för mig själv där nästan.. Jag är en sån fin kompis! ;)  

Ovido - Quiz & Flashcards