Alla inlägg under januari 2012

Av Greta - 11 januari 2012 21:36

Idag fick jag sällskap med mig ut till kaninerna en sväng. Barnvaktat lillebror och när vi kom från dagis fick han lov följa med dit och ge lite godbitar och klappa.
Blev lite stolt, för han visste vad dom heter. :) Ungen tyckte det var lite läskigt med kaniner, men superkul mata och klappa på. Däremot våga han inte ge dom ur handen, kasta in i buren var hans melodi. Ganska bra det ändå, riskerar inga avbitna fingrar. ;)
   
Sen när pappa kom hem fick jag skjuts till skogen för att köpa pellets. Snacka lite kanin och passade på kika lite på Udelas kullsyskon och halvsyster. :) fina dom med, lite större än henne med såg det ut som. 

I helgen planerar jag kaninfotning, dom senaste bilderna är ju bara fula burbilder. ;) Sedan planerar jag städa bodan, funderar på att testa ha Casanovas bur öppen så han får hela bodgolvet röra sig på. Får se om jag får det "kaninsäkert" och hur det skulle funka.
 

Av Greta - 11 januari 2012 17:39

 
Ja, det är precis som ni hoppats på, väntat på och längtat efter. Det är Hoggmeistric Hoggs som gästbloggar. För er som inte ännu lärt känna mig är jag en dvärgvädur. En ganska gammal, men framförallt vis, dvärgvädur. Jag vann tävlingen där man skulle gissa vilken kanin som var fru Udela och vilken som var Herr Casanova. Casanova är förresten ett ypperligt namn tycker jag, skulle kunna tänka mig att heta det i andranamn. Det klår inte Hogge så klart. 
Så vad gör en Hoggmeister undrar ni alla. Vissa saker är sekretessbelagda (såsom golvlistgnagning, vi vill inte att det kommer ut vem som förstört fula lister för att få nya, fina lister). Vissa saker kostar mycket care + (mitt favoritfoder) att göra. Hoppning till exempel. 20 cm, 10 hopp kostar 1 dl care +. Det är där vi ligger nu. Jag är beredd att hoppa 30 cm för 2 dl, men matte snålar och vill inte ge så mycket pellets. "Det är inte hälsosamt för dig Hoggs". Hennes rumpa är inte heller så hälsosam kan jag berätta. Jäkla tjockis. Hon borde hoppa lite. Ni andra oxå som bara sitter här på era tjocka bakdelar och latar er. Men läs färdigt först. Jag är ju trots allt viktigare än alla era bakdelar. 
 
Casanova och Udela har fördelen att vara utställningskaniner istället för hoppkaniner har jag förstått. Det verkar lyxigt. Sitta och titta på andra kaniner och se snygg ut. Det låter som något för en Hoggmeister. Dessvärre är jag tydligen inte tillräckligt "rastypisk", och så har jag ett hudveck därbak som täcker svansen som tydligen inte är uppskattat. Ingen stamtavla har jag heller. Självklart har jag löst detta på andra sätt. Jag ställer upp på fotosessioner, nästan dagligen. I was born to pose, if you know what Hawgz means. Tar betalt i fröstänger, gärna banan eller jordgubbssmak. Om ni vill göra ett jobb med mig vet ni alltså vad ni ska betala med. 
Så, nu har jag gjort ganska mycket reklam för mina tjänster. Jag hoppas jag lärt er andra långöringar några tips. Om ni vill läsa mer av mig så har jag en egen blogg där jag berättar om mina dagliga besvär, mitt hundhat, ett liv där jag får poopa loss över 34 kvadrat samt såklart bilder från mina fotosessioner. 
 
Länk till Hogge & Johanna: http://viciousme-hogge.blogspot.com/   

-15

Av Greta - 10 januari 2012 10:09

Var "bara" -15 igårkväll när jag skötte kaninerna, men kändes betydligt kallare!

Skålarna var rejält bottenfrusna, bägge kaninerna kasta sig över vattnet när dom hörde det hällas upp. Udela verkade lite frusen, satt ihopkurad. Casanova han var pigg minsann (så pigg att han smet ur buren) men små "isklumpar" i morrhåren. :(
Gosepluttarna.

Kylan borde dom då klara fint ändå, min fjärde vinter med utekanin så det vet jag. Och tröstar mig med att för tio år sedan när det var -48 här en dag så hade mammas kompis en utekanin, direkt utomhus i en bur med bolåda iaf, ganska precist på marken och den klara sig finfint. Så tror mina kan klarar -15 i sina burar inne i bodan. ;)
Vi brukar som max ha kring -35 här annars. 




Nu sitter jag i skolan, haft en lektion nästa blev inställd så nu är jag i ett 3 timmars hål...  Efter det en lektion till, kortare hål (45 min), en sista lektion och sedan vänta på bussen i 1 timme. Roligt liv, va? 
Lagomt klar i huvudet också, hann sova knappt 2 timmar inatt...

Av Greta - 9 januari 2012 19:51

Vinnaren av Gissa kaninen blev... *trumvirvel* Johanna & Hogge!


Johanna spikade med alla rätt! Stort Grattis! :-)


Det finfina priset - Ett inlägg tillägnat er i bloggen, att skriva själv om vad som helst eller så kan jag knåpa ihop lite fina ord. Och det ska komma något fint litet i postlådan också, tidsnog. Får bli en surprise när&vad hehe (skicka gärna din address).


Publicerar alla andras kommentarer så kan ni checka hur många rätt ni fått. :-) (einar & viola är mina syskon som hade en egen liten utmaning, heheehhe barnvaktade och hade lite göra med dom.. "gissa då ungar! vinnaren får ta tre godisar..") http://kaninbodan.bloggplatsen.se/2012/01/04/7011685-gissa-kaninen/


Lägger ut bilderna med rätt kanin här också bara för piffa fint med ngn bild. ;-)

          

1. Casanova                     2. Casanova                 3. Udela

   
4. Udela                           5. Casanova


Det var inte lätt! Johanna gav mig liten idé också, att ha denna tävling när kaninerna fått smått tillsammans. Så har ni ännu mer bita i. ;-) Fast tror inte jag kommer se skillnad på ungarna själv ens, haha! När dom blir lite äldre kanske, typ börjar komma ikapp pärona i size, då blir det riktigt klurigt! 


Ne minsann, nu ska jag göra kväll för kaninerna och mig. Känns som jag väntat hela dagen på få sova... somnade långt efter 5, klev upp 11. Gode trött. Fast vill samtidigt inte dagen ska ta slut... Imorgon är det slut på frihet, bussen går kl 7 :-( 

Av Greta - 9 januari 2012 11:48

Min facebookstatus jag skrev inatt: "godnatt folket, nu ska jag somna och lär inte vakna till ordentligt igen förrän det börjar närmar sig sportlovet :-)... 
Vi ses!"
Så jättetur jag inte är vaken nog för se det här...


Över -20, skojigt!! Kallast den här vintern hittills. Kylan är sen så man typ dör. Igår på dagen var det bara -7. Kallaste dagen i Udelas liv också. ;-)    


Vinnaren i "Gissa kaninen" kommer upp ikväll! :-)

Av Greta - 8 januari 2012 12:18

Skaffade det nyss... och å så smidigt det känns.
Är man lite off i huvudet som jag ofta är så är det lätt hänt man glömmer läsa alla bloggar... så nu har jag lagt till alla kaninbloggar jag kunde komma på. =) yeah! stolt.

Skaffa bloglovin ni också!

Min blogg har 3 följare och nog tror jag ni är fler som läser den ;) 

Av Greta - 7 januari 2012 20:23

Piggare idag :)...
När jag klev upp "imorse" hade jag sovit 24 av 34 timmar ;) vakna ju några gånger igår, var vaken 2-4 h i taget så.


Orkade ut till kaninerna nu ikväll. Jätteroligt se dom igen, två dagar sen sist (träffa dom dom i torsdagskväll). Jag gav dom godis på dirr, haha, mina sötnosar. Kvittra på och så allmänt glad över se dom mådde bra. Pappa verkade ha skött dom ordentligt igår, låg då hörester i burarna bara och dom hade skålarna så dom nått. ;)
Fick då lite mys med bägge kaninerna, även Udela... trodde hon skulle vara putt på mig för jag inte hade varit ut igår. Sist någon annan "reta upp" henne så fick jag skiten sen "för jag låtit det hända". 

Och shittans vad snygg hon börjar vara ?! 
Alltid tyckt hon var fin, tills Casanova kom, då blev hon ful och snipig i jämförelse men hon börjar komma ikapp nästan ;)... gorgeous. Titta bara.. skallen <3 önskar dock att pälsen hade kunnat vara lite bättre.


   
 


 Ett par bilder på Casanova också, lika snygg som vanligt! <3 han är då kanoners. Bra hull, lovely päls och trevlig som attan. :-) 
  

Av Greta - 6 januari 2012 22:24

Ingen uppdatering idag och förmodligen inte imorgon heller om det fortsätter såhär.

Gjorde ett försök tidigare, men tror inte det lyckades? 


Hade tänkt fixa lite leksaker åt djuren idag, suttit ute med Udela och sånt. Men inte kunnat göra något för blivit sjuk. 
Lång text om min dag bara, kände för att klaga av mig. Några gamla bilder före.


 


Jag mår så dåligt jag tror jag dör på riktigt snart. Sovit fram och tillbaka hela dagen, vaknade imorse med världens huvudvärk och kände mig menatlt borta.

"Vaknade" vid halv 17, gagglade på i min ensamhet och gnällde, slutade med att jag kräktes lite. Efter det var jag lite piggare i huvudet iaf, men kroppen frös sönder och kändes helt slut.
Sov vidare, och några timmar sen trodde jag mig orka till djuren. Gick inte bra.

Efter ha kommit upp för trappen var jag helt sjöblöt av svett, svartnade framför mig, satte mig ner och visste knappt vart jag var, alla ljud blev helt avlägsna. Fick hjälp till toan, satt där medans synen kom tillbaka.
Skickade ut pappa till djuren, vilket inte kändes bra för 5 öre. Satt inne och lipade hela tiden, han ser inte skillnad på hö eller halm och förvånar mig inte om han gav fel matmängd till kaninerna fast jag sa vart dom satt och hur mycket varje skulle ha. Superorolig att Casanova skulle hoppa ur buren och smita också, och tanken på inte kunna sätta efter kaninen om den smet fick mig bara lipa ännu mer. Vet att Udela hatar främlingar också, brukar skrämmas, hugga mot dom och allt. Vill till kaninerna så det gör ont i hjärtat.
Den enda som vet hur kaninerna ska ha det i familjen är min sexåriga lillasyster, men hon sov såklart då så kunde inte skicka ut henne med pappa. Hon ser då skillnad på djuren iaf.  


Hade tänkt försöka duscha nu, men tror inte jag orkar stå upp sålänge. Ska sova istället igen. Godnatt på er, höres när jag lever igen.

Ovido - Quiz & Flashcards