Alla inlägg under november 2011

Av Greta - 25 november 2011 17:39

Känner för berätta idag...

Ligger hemma och är deppigt sjuk. Kan väl berätta något roligt då.


Som flera av er redan gissat så är det en till kanin "på väg" hit! :) Han sitter bara och väntar på jag ska fixa min bur, sen kan jag hämta honom...
Närmare presentation av kaninen kommer när det är dags. Jag känner mig jätteglad iaf, kommer "slå två flugor i en smäll" med vad för slags kaniner jag vill ha här hemma. :-) och är sjukt tacksam också! 


Fixa buren däremot känns som det aldrig kommer bli klart nu... Mamma lovade förra helgen vi skulle göra det i onsdags, då jag slutade tidigt och hon var ledig. Men i onsdags var hon för trött... och sen jobbar hon bara. Så lova hon imorse, men då hann vi inte innan hon skulle iväg. Nu har hon lovat under helgen... får se hur det blir med det då va. 
På det nedre facket går dörrarna inte igen, dom är lite snea eller något så vi måste skruva/såga så det blir bra. En sitthylla ska sågas ut och stoppas upp. Sen så kan Udela ta det facket och den nya herren får ta över hennes. Få upp sitthyllan kan jag göra själv, typ. Men jag vet inte hur jag ska göra med dörrarna. :P
Ingen akut brådska hämta honom egentligen heller (utom för mig hihi) han sitter rätt bra där han sitter. Men jag vill inte ha beslag på grannarnas transportlåda allt för länge haha :)... 


Nej nu ska jag ut och såga ut hyllan åtminstone. Sen ta tag i pluggande :( varit hemma tisdag, torsdag & idag så lite ta igen..

 

Av Greta - 25 november 2011 10:33

Fattar fortfarande inte hur mycket skit man får ta av en Rex. Vad EN kanin gör på EN vecka. 
Slutat gå på lådan har hon gjort helt också, i hagen pluppar hon i den men i buren har hon bestämt toa"hörnet" är under höhäcken numera.

Såhär mycket producerar en rex på en vecka alltså. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..? ;)
   
Dags att möblera om efter dagens städning..
Skulle tro hon bytt toa för jag la massa halm under sitthyllan (brevid toalådan) och hon vill väl inte sova för nära den där högen... haha!

Av Greta - 24 november 2011 10:37

Låt oss säga att ni har två burfack, ett uppe och ett nere. Ni har en kanin, som sitter i övre facket. Sen får ni en till ny kanin. I vilket fack skulle ni stoppa den?
Det är något jag funderat på lite, vilket fack som borde vara bäst för nykomlingar. Om man stoppar den i nedre facket ser den ju bara ett par ben oftast och sen ba pang boom dyker en ny person ner till den och ska pilla på den & dens revir. Hjälp?
Så kanske bättre man har den gamla kaninen i det facket och låter nykomlingen sitta uppe så den har överblick över en, man kan prata lite med den och den ser vad människan har för sig? Tills den vant sig åtminstone och sen får man se vilken kanin som sitter i vilket fack.
Hur tänker ni? 


All snö är borta här igen, regnat. Hehe, känns långt ifrån sista hela veckan i november...  Im still in first october!

Av Greta - 23 november 2011 14:09

Efter Hogges prat om kaninformar till pepparkaksbaket blir jag ännu mer sugen på köpa sådana :)...
Kollade på Lagerhaus tidigare, dom hade då fan allt möjligt utom kaniner?! mobbat. 
Nu googla jag runt lite och hitta kaninformar på olika webshoper, så ska beställa. Eller be mamma göra (sååå surt man inte kan betala/överföra pengar själv via internet som 16åring, men stoppa in och ut pengar på banken kan jag. Onödigt!!). Brukar få använda mammas kort, men bara gjort det once så inte så hajj på det hela ännu.


Måste bara visa min kaninpepparkaka jag gjorde igår, hehe. "Hjälpte" mina syskon med bakandet = jag åt deg och dom kavlade och hade sig med sina formar. Fanns inga fina kaninus formar där heller. Bara ta kniven å dra ut en egen kanin i degen. ;)

  
Skulle vilja ha kaninformar till annat också, typ på tårter/chokladrutor lägga en å sen strö strössel/liknande efter formen och ha som dekoration. =) 


Skönt höra några fler inte heller gillar twilightfilmerna, hehe. Fått värsta motsägelserna av mina nördiga kompisar :-) det fula är att 1 av typ 5 har haft vettiga argument/åsikter om VAD som är så bra med filmen. Alla andra ba "ne de e bra och de e så och så" helt luddigt förklarat och blev lite dubbelmoral nästan. Sånt spyr jag på också. Stå för era åsikter. ;)

Av Greta - 22 november 2011 17:58

Känns som jag inte har något särskilt skriva om för tillfället... det flyter på som vanligt efter tävlingen.
Måste fixa lite grejer innan det roliga inträffar, och jag får något nytt intressant berätta om... tror jag kommer kunna fixa det mesta imorgon, men ja får se hur allt blir.

Blir låg uppdatering tills dess :-)


Påtal om händelselös, såg Breaking Dawn nyss. K-A-S-S!!! Alla har tjatat om hur bra den var, att jag måste se den osv... gjort det nu. Inte alls imponerad. Ingen särskild story, ni som inte vill veta vad den handlar om titta bort kille gillar tjej, tjej gillar annan kille. Tjej & annan killen gifter sig, har sex, nämen OJ hon blev gravid... Känns som det händer lite varje dag? Sen blir hon bästis med blondie, dricker blod åt sin bebis & vägrar gö abort. Bebben mördar na nästan, men hon e ju som hon är med sina problem så hon bryr sig inte.  nu kan ni titta igen. Varken Jacob eller Emmett var med särskilt mycket heller så inget snyggt titta på eller roliga kommentarer =( av nästan 2 h film var det 2 sekunder som var roligt/bra/intressant. Inte okejt. 
Snälla ni, vad ni än gör slösa inte pengar på att gå och se den på bio :-)... köp massa morotspåsar istället åt era kaniner!!


Ha det bra!



 

Av Greta - 21 november 2011 19:52

Märker skillnad i Udelas humör sen efter tävlingen... Nej hon är inte alls lika trevlig & lätthanterlig som veckan innan, värsta grinig och kinkig nu. Lättretad. Brunstig.    

Skulle tro doften av alla snygga kaninpojkar satte hennes hjärna på spel. ;)

Eller så fick jag med mig fel kanin hem hahah :D... hemska tanke!

Bild på snyggot sen igår:

Denna vecka har vi lite i skolan :-) känns bra! Lite som ska jobbas ikapp dock, idag är min hjärna bara i tankarna på det roliga som komma skall (hihi, min hemlis you know) och har grym huvudvärk så plugga går inte bra... Ser tiden runnit iväg alldeles så ska väl förbereda mig för sängen nu... skönt!! Denna vecka kommer nog gå snabbt.
OH FUCK! Glömt jag hade en läxa som behövdes göras *peppa peppa på grymmare huvudvärk imorgon*...

Av Greta - 21 november 2011 08:00

Igår kom första snön =)

Och nu är den borta igen, hehe. Kom regn också.

 

Lite snö hade hittat sig in till Udela. Hon verka gilla den. Man behöver inte gå till vattenskålen för dricka ni vet. ;) 

Av Greta - 20 november 2011 12:15

Långt inlägg, men fått med både fakta, berättande & bilder så tror det kan va ganska underhållande läsning. :D


Åkte iväg imorse för att hämta Linnea & Nilla. När vi kom fram fick vi våra papper där det stod nummer på vart kaninen skulle sitta. 
(ser ut såhär, förtydligat lite vad som är vad för er som inte är så insatta :) )  


Efter det så gick vi runt och kika på alla kaniner, kring 200 st där. Plus massa trevliga kaninmänniskor. Himlen för en intresserad =) Sen när bedömningen skulle börja fick vi vara bärare. När man är bärare får man bedömningskortet för den kanin man ska hämta, står vilket fack den sitter i så man går dit, plockar upp den, stoppar ner den i en låda & sin bärlådas nmr i facket för hitta tillbaka. Går till vågen där det sitter en människa och skriver vikt på kaninen på kortet, sen får man kortet (& kortet på nästa kanin man ska ta) går till domaren och stoppar kaninen på bordet och lämnar dens kort, ser till kaninen inte flyr elr så medans dommaren bedömer då. Sen gå tillbaka med kaninen där man hämta den & ens lådkort ligger, sen är det bara ta nästa kanin och samma igen. Man går till samma domare hela tiden också om inte vågfolket säger något annat =)


Linneas dvv blir bedömd. =)


Jag fick börja bära denna Tyska jättescheck!!!! JÄTTE! 6, 8 kg typ. Kallar jag stort. Hur skulle den rymmas i lådan liksom?! Det gjorde den, och jag fick både i den & ur den utan problem. ;) Å så goa dom är!^^ och vackra. Me like.



Nästa kanin jag fick bära var ett litet ungdjurslejon på 1,2 kg. LITE skillnad ;) Vet inte om det var just denna jag bar, men såhär ser söta små vita lejon ut iaf :3 mycket lättare få ner i lådan^^

   


Bar på hela tiden fram tills lunch. Många kaniner! Jätteroligt bära, men lite trött mot slutet. Bara sovit 4 h eheh.. var för uppspelt igårkväll. På lunchen satt jag & Linnea vid ett bord, käka mackor och myste med våra kaniner. Efter lunchen blev det mest sitta och se på bedömningar, gå runt, mysa med Udela. Kom fram en kvinna också när jag fyllde vatten åt Udela och frågade om det där var rexarna, tyckte deras päls var mindre lockig än rexkatters och undrade om morrhåren var krulliga. Bara säga Att såhär ska den se ut på kaniner, ja morrhåren är lockiga och plocka upp kaninen och lät dom känna på pälsen =) typ så trevliga är folk på utställningar. Snackat med en hermelinuppfödare också, så ännu mer sugen på en liten hermelutt nu :)...
Massa gulliga barn där också, en liten jättegullig tjej som kom och surra massa med mig nu vet jag allt om henne hhahha och sen sa hon "Hej Greta" varje gång vi gick förbi varandra :D och så var det två små killar som packa ner kaniner i transportburar sen också, men inte nådde så försökte blåsa kaninen över till andra sidan... klart man kom där med sina långa armar och lyfte kaninerna till dom då också ;) skulle blitt lite svårt blåsa över en kanin hahah... gosh vad härliga ungar :D en sån vill jag med ha!! Kanske kidnappar någon nästa gång, mina egna småsyskon är så allergiska och gnälliga. ;) så kul se småbarn som är så duktiga med kaninerna också, man blir typ imponerad. Lite som när man hör typ treåringar snacka flytande engelska på stan eller så.


Kommer lite bildbomb nu på olika raser/färger =) hoppas jag fotat åtminstone varje ras som var där..


Udelas uppfödares Liten rex, fick 94,5 p & blev bästa rexpälsade hona =)

 


Madagaskarfärgad lejonhuvad kanin.


Viltgrå dvv, tror denna fick rosett för bra poäng. Typ 94,5 elr 95..?













Vilgrå Lilla tysk vädur.



Rysstecknad hermelin fuchs.



Svart dvärgvädur, Linneas Nilla som fick 93 poäng :D grattis!



Madagaskar dvv, tror denna med fick 93 p.



Svart Tan =) 

     


Viltgrå hermelin



Lilla havanna



Thyringer

 


Vit rö hermelin fuchs, fanns två "likadana" brevid varandra och fan det sötaste jag sett! Den (dom?) stod på bakbena hela tiden och hade världens sötaste fejs och slickade på väggskivan haha :')



Trött viltgrå holländare.



95 p viltgrå Lejonhuvad kanin. =)



Lilla silver.



G/S Japantecknad holländsk kanin. Denna bar jag med btw :3 fin färg!!

         


Vit rö dvv

 

   

Tysk jättescheck mera =)


 




Svart hermelin, tyckte denna satt så fint typ hela tiden. =)

 


Svart dvv. Jättetrött Nilla haha hon vila hela tiden, kasta sig på sidan och ba låg. ;)

 


G/B Japantecknad Lejonhuvad kanin, sötis.

 


Rexarna, Udela längst till höger (grön skål) och syskonen till vänster (nmr 23 & 24)

 


Bror Udela (minns inte vad han heter) ni ser ju han e snyggare än henne. =) fast så e han hane också så.

 


Syster Udela (minns inte namnet på denna snygging heller :) )

 


Egern hermelin, häftigt! Tror aldrig jag sett den färgen live innan.

 


Belgisk hare, jag gillar harar tycker dom är snygga. Men vette sjuttsingen om jag hade velat ha ett sådant "sprättigt" temprament. Haren jag bar haha, den var crazy! Både jag & domaren stod helt beredda haha ifall den skulle få för sig något, för kändes lite så. ;) toksnygga dock!


Efter det blev det städning. Gick lite fortare städa bort allt än stöka fram det ;) fast lite jobbigt ändå haha. Många som hjälper till dock så går undan :D


 Nog fått med det mesta nu =)... mår nästan lite för bra för vara sant. Helnöjd med denna underbara helg :D

Å kvällen blev då bara bättre, fick 14 gillningar på min fb bild på udela med rosetten. Mest av typ random folk som aldrig brukar gilla de jag skriver. Kaninskryt går hem! ;)
Lyckades även värma min panpizza perfekt. Och kanske jag får somna snart, känner hur ögonen går neråt.. (skrev det här kl 23:33) 

Ovido - Quiz & Flashcards