Alla inlägg under november 2011

Av Greta - 19 november 2011 18:42

Jag är glad :D...

Udela fick 94 p & blev Bäst i Ras :D

Å bättre än bägge kullsyskonen blev hon med, syrran fick lägre poäng & brorsan lika många. Jag gillar vara bättre än mina syskon så im damn sure hon e nöjd. Sen blev det nånting där dom med högst poäng i rasen satt framme & dommarna kolla på dom å då gilla dom Udela bättre, fast brorsan är mkt snyggare & kraftigare, men kan inte säga jag ogillar deras beslut ;)...


På morgonen i utställningsburen.

 


Lite senare när hon blivit bedömd, hon ligger ner & vilar!!! Så gör hon aldrig hemma. Jobbigt å vara bäst =)



På lunchen fick hon sitta i min famn och käka banan från bordet ;) där ser ni hennes lilla lilla haka, men jag gillarn. Hade inte klarat av se vilken kanin som va min annars på avstånd haha.

   


Bedömningskortet
Det vi inte fick fullt på var kroppsform, pälsens täthet & kvalite.  Pälsen är väl som den är, inte mkt göra åt. Kanske bättre längre fram, eller inte. Snacka lite med hennes uppfödare, om jag kanske kunde få upp kroppsformen på henne, å de kunde jag kanske om hon håller sig i hull utan få haka eller blir för tunn av för mycket springande. ;)
min "dröm" är väl få 94,5 eller 95 på A kortet (A) men om hon inte får det ska jag ha det någon gång iaf, kanske på hennes avkommor`? ;) 
   


Rosetterna vi kom hem med. Vette fan vart jag ska ha dom, måste fixa nå bra plejs för fler priser ska jag ha i framtiden (a)



Slutligen en bild på Udela, äntligen i rastgården =) Mars blir nästa tävling, hon ska få komma ut varje dag tills det börjar närma sig! 



En asbra dag kort sagt! Känner mig nöjd över poängen, tror jag lärt mig lite nytt spännande också & jätteglad för jag har en sån underbar kanin! Inga problem med henne där borta, hon har varit jättemysig, visserligen några tjuvnyp då jag kramat henne lite för många gånger (a)... stolt över henne!


Tänkte skriva ett inlägg också om vad vi gjort, visa bilder på alla raser osv... kommer upp imorgon förmiddag. ;)
Å jag ska gå ut och... nej, jag säger inte! Känns som jag kommer råka försäga mig om min lilla hemlis. ;)  

Av Greta - 18 november 2011 23:59

Jag hittade dit jag skulle, sprang iprincip dit så hann sitta kall, ensam på en sten i tio min. Jag gillar min magkänsla som tog mig dit. ;) Kanske provet inte blev så illa?
 Vad gjorde jag där borta då? 
Jo jag träffade massa awesome folk från Norrbottens kaninavelsförening och hjälpte till att bygga upp alla burar inför imorgon. Tungt & förvirrande, men askul träffa kaninmänniskor :D nu finns det plats för 200 kaniner om någon ville veta.


Jag har en liten hemlis också :3 som ni får veta senare. Tror ni kommer gillart.

Av Greta - 18 november 2011 17:18

Går omkring fortfarande på någon glädjerus, samt någon slags pirrig overklighets känsla också. Imorgon ska jag ställa min kanin! YEAH
Enda sen jag var på min första utställning, 3 år sedan, så har jag viljat kunna tävla själv. Då var jag mest avis på alla hade en kanin gå bära runt och mysa med och inte jag ;) inte så intresserad av varken raser, färger eller så. För mig var allt bara söta kaniner då.
Det är dom väl fortfarande, men nu har jag fått mer intresse för raser, färger osv poäng mer och mer :) skitkul det finns så mycket lära sig å inte "bara" ha en kanin för gosa med. Nog inte många som inser hur brett kaninområdet är?

Dock lite sugen på skaffa mig en "keliskanin", skämma bort den med godis & sånt å det inte gör något om den blir fet. ;) Lite "tråkigt" nästan Udela "måste" hålla sig i trimm tills vi fått ett A-kort. (Man vill ha bra poäng på A-kort (vuxenklassen) för kaninen ska kunnas registreras/stambokföras så man kan göra det vidare med avkommorna också, får inte finnas för många "luckor" (oregistrerade kaniner) i stammen om man vill det typ.)  Så hade varit kul ha en liten tjockis hemma också när "alla" andra kaniner ska va fina till utställning :)... 


Nej, nu ska jag börja dra mig mot stan igen. Nervös :D... ska till en plats jag bara varit på en gång, hittar knappt dit, och ska träffa folk där jag inte känner. Har ett humm om hur nån ser ut iaf (såg  ut i våras) så wish me luck =) hahahha går säkert vilse och hittar ingen... aja. Jag e på bra humör så det löser sig :D...
Jag har humörsvängningar märker jag, gått å velat dö en vecka nu men efter det där jävla provet känns allt såååå bra :D och imorgon blir det tävling! Tror jag kommer somna inatt iaf :3 sjukt trött. Känner jag övernöter smileys idag. ;) äääh. 


Tack alla som önskar oss lycka till också =)


HA EN AWESOME KVÄLL ALLIHOPA! 

måste springa till bussen nu..

Av Greta - 18 november 2011 12:34

Då var mitt fysikprov avklarat å jag är världens gladaste :D fri igen!!! Fattade inte vad jag skrev riktigt, svarade på allt iaf så borde ha plockat ihop poäng till ett E annars blir jag road iaf för skrivit uträkningar på 4 a4 sidor och bara skit ;) lättad som fan iaf.


Tvätta tassarna... vet inte hur det gick. Jag gilla det inte, blev ju klibbigt och tvåligt bara? Undra om dom blev nå vitare. Kändes mest som jag jämna ut smutsen? 

Jag tror jag har allt annat fixat inför imorgon, ska hem och kolla det idag iaf... och fixa tassarna, vill hemskt gärna släppa ut henne en stund också, men vill inte hon ska lorta ner tassarna... kanske tar en promenad på vägen ist.
Kommer hem kl 16, bussen tillbaka till stan går 18 ;)  sen kommer jag hem någon gång sent, och vi åker väl till stan vid 8 imorgon igen... borde flytta hit. :(


Kanske hinner uppdatera imorgon på morgonen ett inlägg, annars höres vi efter tävlingen :)...



Av Greta - 17 november 2011 13:59


Sååå mysig :3 tigger mat. Idag är hon på glad humör och stampade bara en gång. :) Hon åt några pellets korn ur handen på mig också, sen tog dom slut och då var det fingret som fick sig ett litet nyp. Bus. Ingen motion får det va här inte, gick ju bra. Så kul när hon springer efter en längs gallret haha :D äh skitsamma. Hon sitter ba å skiter när jag inte e där så^^


Nu är den dryga klon klippt och ikväll ska jag göra slag i saken och tvätta tassarna. Imorgon blir det nog inte mycket fix, ska bort på kvällen och skiter nog i komma hem efter skolan då. Känns lite ovärt bara åka hem för någon timme och sedan tillbaka till Luleå... hittar nog på något roa mig med där. Skolan finns ju annars... 

Av Greta - 17 november 2011 13:44

Ni minns på höstlovet, när jag städade... ställde ju lite grejer i ett virkonbad då. Kom just på dom e kvar än haha^^ Tar itag med det nån dag, spelar knappast någon roll om dom står där lite längre? ;)


Såhär fint är virkon btw =) helt rött. Ser ut som okolsyrad hallonsoda, typ.  
Står på förpackningen färgen avtar när effekten avtar, och att det kan stå en vecka ungefär. Blir intressant kolla sen hur mitt ser ut efter drygt två veckor. ;)

Av Greta - 16 november 2011 18:56

Klippt Udelas klor idag, gick inte så bra. Sprattelfia. Gav upp tillslut, en klo kvar, ni vet den som sitter högre upp framme. Fick inte alls pilla där. Ska be mamma klippa/hålla så den med blir kort.

Kaninen får sådan överskotts energi av sitta inne i buren bara, blir jobbigare hantera. (Kanske drf folk lessnar på sina kaniner som bara sitter i bur hela dagarna och sen är dom "konstigt nog" inte lydiga när dom väl kommer ut/i famnen?)
Ne, på fredag får hon komma ut en snabbis iaf. Så hon är på humör på lördag/tävlingen lär inte bli kul för henne, mig, bäraren eller domaren annars. ;)


Ska testa tvätta tassarna ikväll tror jag. Fick rensat bort allt bajs i hagen idag också, perfekt med 7+ när jag slutade tidigt. :D Igår var det -5, och skålen hade frusit... trodde helvetet börjat idag då så laddat upp med ta in ena skålen för byta varje gång så blev lite chokad när det var 10 grader varmare imorse än igårkväll. Får se hur det blir imorgon. 


Städat lite i bodan idag med, flytta över allt spån i en säck. Har skänkt bort det & det flyttar snart. skönt slippa skiten. Fyllt den stora plastlådan med massa hampan istället. Me like. Fyllde på fodret i foderlådan med och fick undan lite skräp. Varit överfullt med förpackingar där inne så kändes skönt få lite space igen. Udela var himla söt i sin bur också, kom fram till gallret och nosade, rörde sig efter det åt det håll jag rörde mig i bodan. Ny upplevelse typ, tillbringar knappt tid där med henne i buren. Hon är alltid i rastgården medans jag grejar på där inne annars.


Sovmorgon imorgon, blir perfekt för gissar på jag inte får somna ikväll heller. Bettungande fysikprov. Vill nästan spy ut mig någonstans över all skit, men invecklat & skulle bli för långt & deprimerande läsa/skriva eller höra för någon så jag håller mig. Känns säkert bättre om 40 h då provet är gjort :)... kan leva lite lyckligt i helgen hoppas jag, sen lär jag väl vilja dö när jag får tillbaka det. Men det tar jag då. ;)


Ska försöka hinna fota lite nytt imorgon typ.

Av Greta - 15 november 2011 20:07

Idag var det då tisdag, kom hem från skolan, åt, sen gick jag och låna/hämta en grannes transportbur, packa in kaninen och drog iväg till hennes uppfödare. Där köptes det pellets, kika på kaniner, jämförde kullsyskonen & surra lite. :) trevligt trevligt.
Udela har fått utegångsförbud, hehe. Hon är lite tunn så ska inte ha motion nu närmast utställningen i hopp om få lite bättre hull. Hoppas hon är lat för en gångs skull nu då ;) blir rengöring av tassar & toa"hörnen" närmsta dagarna nu också för hålla tassarna fina. Tycker inte dom är så fasligt gula men vill pröva få dom lite vitare. :) 

Bedöming ā la uppfödaren 94 p, kanske 94,5 men inte 95 för hon är lite tunn. Men pris borde jag få på na, fast det får jag vilket fall som helst eftersom jag är junior så  minst en rosett borde följa med hem ;)... 

Supertrevligt snacka kanin. Ska bli sååå kul i helgen!!! Träffa massa kaninfolk och kaniner :D känner mig supertagg.

Å en bra grej med utegångsförbudet är jag får liiite mer tid plugga (a) Hade visst 2 glosförhör & 2 redovisningar i veckan jag glömt bort, utöver mitt 3 h långa prov då... Blir ganska fullt upp resten veckan.

Äh men jag har helgen framför mig som en morot på en pinne med snöre ni vet ;)


Haha, kände mig lite kluddsugen.. =)


Btw, skulle någon ha lite göra (känns främmande man kan ha det för mig) eller vilja ha lite musik bara så här kommer en låt http://www.youtube.com/watch?v=fFRkpvvop3I&list=PLD28CCBD4EC234A4C&index=176&feature=plpp_video och tror hela min spellista följde med. ;)) lite trevlig tisdagsmusik kanske? hehe.  


Ovido - Quiz & Flashcards