Alla inlägg under december 2011

Av Greta - 23 december 2011 14:32

Idag fick Udela testa kompostgaller. För lite fotandes skull. Regnade ute och kring 0 grader, så låset har gått upp. Stoppade in henne i rastgården efteråt. :)
Får hoppas det inte fryser på medans någon kaninstackare sitter där sedan haha, nästan hänt en gång...  

 
Nog är som hon ganska fin också <3

Filmat hur kaninerna bor också, kommer typ dag 13 på listan. Ska sätta mig och skriva lite dag för dag inlägg sen, Sara kommer ju på måndag och blir förmodligen inte lika mycket bloggande då men så ni åtminstone får ett sådant under den veckan. ;)  

Av Greta - 23 december 2011 10:35

Kör en kombo för i onsdags, igår och idag.


Dag 6 - Det bästa med att ha kanin

Hm... Svårt sätta ord på. Tycker inte något är "bäst" men mycket som är bra... Mysiga djur, man kan göra mycket med dom. Så skönt få lite egen tid också, gå ut och sköta kaninerna och bara vara där och inte tänka på allt annat. Och så är kaninfolk i överlag jättetrevliga, kommit i kontakt med hur många härliga människor som helst! :-)


Dag 7 - Det värsta med att ha kanin
Att så mycket kan gå snett... Sjukdomar, se sin lilla vän vara dålig och ändå inte bli bättre fast man gör allt som går... Tanken det ska dåligt igen. 
Sjävla avlivningen/djuret dör tycker inte jag är så jobbigt längre, det som känns tuffast är mest att vara hjälplös och undra om man tar rätt beslut. Det finns fler kaniner i världen (låter väl elak/känslokall nu), men dom flesta kaniner är underbara, kanske inte på samma sätt som den man tappade men man får åtminstone tomrummet efter den igenfyllt med en ny liten kompis. =) 
Dag 8 - Mina framtida kaninplaner

"Tanken det ska gå dåligt igen".. planerar framåt, men liksom "Hoppas på det bästa, förbereda sig för det värsta". Så har väl lite i huvudet jag önskar göra, men ja kanske inte blir genomförbart. Känns dock bra med kaninerna nu, inget jag oroar mig för specifikt eller varje dag. Men tanken finns kvar i bakhuvudet.
DEN FRAMTIDA PLANEN är väl hoppa i kläder när jag kollat facebook, ta ut Udela i kompostgaller innan mörkret faller på samt städa burarna i värmen. Perfekt! Det klarar vi nog. ;) sen bråka med låset... hum. Någon som vet hur man kan tina ett lås? 


Av Greta - 22 december 2011 13:56

Hann få några bilder på Casanova.
Satt ute med honom i kompostgaller ett tag, låset på min rastgård har frusit fast. :( Innan det blev Udelas tur komma ut hade jag tappat känseln i tårna och nu är det i princip mörkt. Hon kan iaf gå kopplad, och det funkar fint även i mörkret så ska strax springa en tur med henne.

Blev så liten hage... 8 galler har jag bara i bruk. Har typ 22 st till, inne i garaget... men mina förra kaniner som var sjuka hade dom, så dom ska stå och frysa över vintern... vet inte när/om jag vågar använda dom igen. Nojig. Hade varit superkul ha på större yta och fota mer skuttbilder när dom är på större yta och kan sträcka ut ordentligt. =)
 
Fina gubben!

Av Greta - 22 december 2011 11:35

... till bloggandet.
Varit kasst senast nu. Upptäckte till min stora förfäran jag till och med glömt alla andras bloggar, hela veckan.. vet inte vad jag gjort istället? Sorry! 

Casanova har videosamtal med en vän och kollar på bilder. Kan skylla bristen på bloggande på att det är han som suttit bakom skärmen? ;) "Han vill inte alla ska veta allt.." 


Påväg ut till djuren, solen är uppe en hel timme till! Kameran är nyladdad, bara några få minus och det snöar inget. 
Tänkte nog göra filmen för visa hur kaninerna bor.. kanske. 
 

Av Greta - 21 december 2011 16:18

Fullt upptagen med att inte vara upptagen! Jullovet har börjat. Klarar inte av skriva något mer. Vi höres. 


Av Greta - 20 december 2011 12:00

Främst hö & vatten, Casanova äter även sin halm.
Sedan får dom pellets, vad för sort har jag glömt... Köper i lösvikt av Udelas uppfödare, så har ingen säck kika på.
Frukt, grönsaker & annat ger jag väldigt sällan. 
Vi brukar inte ha särskilt mycket hemma, men när dom väl får så är banan & morot favoriterna. Fast iofs, vet inte om dom fått testat något annat... ops. ;) 


Gamla bilder ur arkivet.

Av Greta - 19 december 2011 19:27

Då var det måndag igen.
Känner mig tråkig som mest leverer list-inlägg.


Kom på det finns en grej dela med mig av, att igår städade jag kaninbodan! Burit in ett bord dit och fixat om med sakerna, sopade rent också och oj så nöjd jag blev! Ser mycket mer rent ut där inne och fått upp alla säckar från golvet. 
Så nu kan jag låta nån kanin skutta där också, eller nej, kan inte stänga ytterdörrarna inifrån så inte det bästa. Men efter jag fått tag i en skruvdragare...  Kan ju visserligen stänga utifrån och en kanin va där, men när jag ska fånga in den kan det bli problematiskt. ;)
Dessvärre var kameran död  så ingen bild visa, men tänkt filma som sagt. Så snart jag får lov.
Bara imorgon kvar, som är "riktig" skoldag och på onsdag tårtbakartävling + lekar/klassmys i 3 h. ;) sen jullov.

Var med om en udda bussupplevelse imorse också... ni kanske minns i onsdags med. Om idag har jag iaf skrivit här --> http://gretaaas.bloggplatsen.se/2011/12/19/6899166-att-aka-buss/ jag har två bloggar, men får sällan ihop hållbara inlägg på min egna. Ska försöka vara duktig nu iaf för mina icke kaninvänners "lycka"! ;)

Av Greta - 19 december 2011 18:15

Att bli upplyftna, lätt!

Så fort dom förstår jag vill lyfta upp dom, rusar dom iväg. Sprattlar, ska inte alls bli fångade. Spelar ingen roll om jag bara går på och lyfter på dirr eller om jag gullar innan, dom förstår snabbt vad jag vill och håller sig undan. Går inte muta fram med mat längre heller...
Det är det absolut värsta kaninerna vet.
Då är det man nästan ångrar man skulle ha ganska stora ytor åt dom också ;) ... 


När man bär är det utan problem, Casanova sitter kolugn och låter sig bäras till månen. Udela är stilla, men gillar ta ut sin ilska på jackan samtidigt så brukar bli lite gnag. I famnen brukar bägge gnaga lite på mina kläder men annars ganska duktiga.

   
Udela kikar fram aningen misstänksamt. Hon vet jag vill ta henne. Imponerande se hur låååånga dom kan bli för nå den där godbiten utan röra fötterna närmare mig... 

Ovido - Quiz & Flashcards