Alla inlägg under december 2011

Av Greta - 27 december 2011 13:45

Dag 12 - Någon "kaninmänniska" som inspierar mig

Kan inte säga någon specifik riktigt, men många på sitt sätt. Här bland alla bloggar får man endel inspiriation många gånger, när man läser på forum och även bland kaninmänniskor man träffar irl ibland. :)
 

Dag 15 - Kaninbloggar jag följer

Dom som står bland mina länkar, även någon annans ibland/ofta också... måste se över mina länkar så jag inte glömt någon! Känner ni er glömd, eller någon annan som vill byta länk, säg till! :)
 


 

Av Greta - 26 december 2011 22:35

Vi hade en katt på besök idag, typ.
Jag satt ut med Udela i rastgården, hon är mycket roligare kika på än Casanova idag (han sprang in i tunneln när jag kom och kom inte ut mera..) för hon skuttar runt, hälsar och ja rör på sig.


Plötsligt sätter hon sig på helspänn. Låter lite surt, men fortsätter sitta stilla. Länge. Hördes några barn i bakgrunden, men tänkte det var konstigt för hon brukar inte bry sig om sånt. Då upptäcker jag varför, 3 meter bort från rastgården syns en svart klump. En katt.

"Aaha, Boris! Am I right??" säger jag och lutar mig lite så jag ser katten bättre, japps det var Boris (grannkatten). "Udela, du behöver inte vara rädd för den katten... du vet, sådana där små fluffkaniner, en sådan unge!! den våga kattstackarn inte ens nosa på... och du skulle sett hennes son! Han bokstavligen flög i luften och burra upp svansen, helt förskräckt över se en liten kaninunge - som mer såg ut som ett garnnystan... Det är ingen fara, menar du är ju hel cool och mycket farligare än en fluffbebis.. katten blir säkert mer rädd för dig." 


Boris kände sig antagligen förolämpad av sanningen och gick därifrån för slippa höra den och Udela var lite nervös just efteråt men slappnade av ganska fort. Hehehe =)

Av Greta - 26 december 2011 15:26

Jag är sur.
Skulle varit med Sara (www.kaninernas.webblogg.se) nu men tydligen stormar det i södra Sverige, så inga tåg gick igårkväll... Då skulle hon åka nu ikväll istället, men då går det tydligen inga tåg heller..?
Imorgon kanske hon får åka, då är hon här på torsdag. Tar 17 h minst åka tåg hit från henne så...

Kan bjussa på ett filmklipp från när Sara var här i påskas och hade hämtat sin Bianca om någon vill ha något titta på.
Heheh, så här såg det ut då. 




Av Greta - 26 december 2011 15:15

Hyndla!
Hon var alltid så söt och go, envis som en åsna ibland och knäpp. Den kanin som betytt mest. Som alltid fanns där för mig i mina första jobbiga högstadieår. ;) Satt snällt i famnen när man bölade, eller skrattade.
Gick att ha lös, otroligt lat var hon. Sprang som mest 5 skutt, sedan tog det stopp för ett tag, var bara ta upp då, eller så skutta hon vidare. Blev hon rädd, kom hon till mig eller gömde sig i en buske. Hade även en hage kopplad till hennes bur, tror ni inte hon helst låg i sin bur ändå? 
Min Pälsmössa, som bara var min. Jag kunde vrida på henne precis hur jag ville, men när någon annan skulle... nej då ville hon inte vara med längre och sprattla och satte sig och tjura.

 
Sötisen

Av Greta - 25 december 2011 14:30

Svårt att välja... eller jo nu vet jag!

Första gången jag hade kaninungar. 

Var så mysigt! Dessa ungar fick hur mycket socialträning som helst, mina kompisar brukade följa hem med mig från skolan så låg vi ute på altanen i vårsolen och myste på med bebisarna. 
Det var tider det! Kaninerna var världens sötaste enligt mig & polarna och vi hade supertrevligt. =)

 

Av Greta - 24 december 2011 22:28

Min exgranne var förbi idag (hon har flyttat hemifrån men firade jul hos sina päron), blev en fototur med henne längs älven, sen kom hon och plåta kaninerna & mig lite med sin fina systemkamera =)... 

Här kommer några bilder:
 
Trångt sitta med två stora kaniner i famnen! 
Udela låg mest, lite läskigt komma nära en annan kanin... därav mitt rivmärke på kinden med, hon försökte hoppa ur famnen sen och råka riva mig, Casanovis däremot han satt å pussa på henne helt lugn. =)


Hoppas alla haft en bra dag, med trevligt sällskap och fina julklappar! <3
Det har vi haft, måste bara säga jag fått en transportbur! Den som jag lånade av mina grannar till utställningen samt hämtade hem Casanova i. Dom var julgran lösa, och frågade mamma om vi hade någon gran över. Jag orkade inte börja klä min (brukar ha egen på rummet) så dom fick ta den, och lämnade transportburen åt mig då som tack. Snälla. =)


Även gjort om lite på bloggen nu som ni kanske ser, och nu ser jag klockan blivit mycket fort... kaninerna vill ha vatten!


Av Greta - 24 december 2011 22:15

Minns när jag var typ 9 så hade min granne en kanin, en liten svartbrun dvärgvädur (otter?). Shadow hette han, tror inte dom hade den så länge. Vi brukade sitta i dens hage, mata med maskrosblad. Drömma om en kanin åt mig också, en gulfläckig hona - så kunde vi skaffa kaninungar sen.
Blev ingen kanintös åt mig då, och nog är jag glad för det i efterhand. ;) Shadow, han försvann. Smet, blev tagen av något djur eller så kanske föräldrarna sålde han. Vi gick och letade en morgon iaf, men nej han syntes aldrig till igen.


Några år senare, när jag var 12 hade grannen sommarkanin igen. Denna gång en svart och grå (chinchilla) Rex/Frasseblandning. Var där några gånger med, minns jag satt hemma i ett träd också och spana på kaninerna once, haha! Där vakna mitt intresse till ordentligt (tidigare på året hade en kompis skaffat kaniner också) så nu ville jag mer! Operation övertalning började, och tillslut fick jag mig en kanin och sen dess har jag varit fast :)...



Bild jag ritade 2004 på grannens kanin! Gulligt.   

Av Greta - 24 december 2011 14:47

Igår, totalt nedskvättad av Casanova. Jag luktade kaninröv efter det, första gången han skvätte någonsin (blev skrattad åt av förra ägaren..) tack gubben.
Idag, Udela rev mig i ansiktet. Hade henne i famnen å hon sprattla upp i luften å råka riva mig.. schysst.
Några är sura för dom inte får julklappar tror jag minsann.


   

GOD JUL från oss till er ! <3 

Ovido - Quiz & Flashcards