Alla inlägg under december 2011

Av Greta - 8 december 2011 16:22

Måste säga Rexarna nog är en av mina favoritraser.
Pälsen spelar stor roll, helt underbar! Mjukast i världen och jättego klappa på. :)
Rexarnas personlighet är som den är också, mycket egen vilja! Ska vara på deras sätt, och är det inte det accepterar dom inget annat. Vilket gör dom otroligt underhållande, låter mina hållas med deras beteenden. Då brukar dom vara trevliga tillbaka. Men går man tvärtemot, då är dom sur på en flera dagar efteråt. Så dom är även lite dryga ibland. 
Mina rexar är inte särskilt keliga eller kramgoa av sig, men dom är otroligt sociala ändå. Gillar vara med och kika på när man gör något, följer efter, går på promenader. Framåt.

Känner texten blev lite osammanhängande och säkert glömmt något. Stressigt! Batteritiden börjar rinna ut, bussen går snart och jag är otroligt trött.

 

Av Greta - 7 december 2011 18:30

Kom fram till igår testa sluta använda Casanovas höhäck.
Udela har inte fått upp någon höhäck i hennes nya bur då skruvdragaren är emot mig, så hon har fått hö på marken. Vilket resulterat i hon är nogrannare med äta allt. Kastar in en stor tuss och på morgonen syns det knappt den legat där. När hon hade höhäck drog hon bara ut hö och lät det som fallde ner ligga kvar.
Så jag har "slösat bort" massa hö. Lite svårt få tag i när man inte klarar sig med påsar från djuraffärer och en stor höbal blir för mycket. 

Så igår gav jag Casanovas hö på marken också. Han har också bara "slitit ut" som Udela gjorde. Imorse var det nästan lika omärktbart det funnits massa hö där som hos Udela. Fortsätter ge på marken. Förmodligen bättre, så får dom lite mer stimulering i "leta" varenda liten höstrå och äta det.
Däremot är det nog bättre ha höhäck om man har en kanin som kissar i höet, men det verkar ingen av mina göra.


Använder ni höhäck?


   

Hehe, han gick på höet före pelletsen.


Jag är sugen på köpa en stor höbal av någon, men då ska man ha någonstans förvara den också och gärna hinna använda upp den. Fast iofs, vet inte vad en stor höbal kostar normalt, men min kompis köper en för 350:- till hennes häst, och en påse på 4 kg på djuraffären kostar 139:-. Så blir ändå billigare köpa bal även om man inte använder upp allt... då är det bara förvaring som behöver lösas. ;-) eller ja, beror väl på hur länge en bal håller också om man tjänar på köpa det istället.

Av Greta - 7 december 2011 08:15

Hihi snö skutt med kaninen...

Bild jag målade i somras typ.. då jag längtade efter första snön och en kanin. Gjorde bara kaninen sådär då, då jag inte visste om jag skulle ha en vrö eller blå zobel. Nu vet jag hihi.  


Var sugen på skaffa en vit sele åt henne förut. Tror jag behåller den där limegröna nu iaf, in case of emergency ;)...  

Av Greta - 6 december 2011 18:40

Ja, var då ett tag sen jag fota dessa... tre veckor gamla snart tror jag. Men kan väl lägga upp några stycken.

Har inte något på hjärtat annars idag.

Kaninerna mår finfint, lika söta & trevliga som vanligt.
Vi har fått lite snö nu också, som alla andra. Kanske tar ut Udela sen i koppel så hon får känna på den. Fast får se om jag orkar. Borde plugga till kemiprovet imorgon.  

 

Om ni inte märkt det ännu älskar jag fota "högtidsbilder" på min/a kaniner. ;-) halloween, jul och ni kan vänta er påskbilder också! Sen tar det roliga slut typ.

Av Greta - 5 december 2011 18:59

Fick en bild på Dudley av Michis för några dagar sen... 
Å visar den väl idag, lägligt på Duddyponkens månaders dag. Hela 9 månader fyller grabben idag! Tyckte det var nyss han föddes :-) (jag som fött upp honom om någon inte vet vem han är.) 

Såhär fin har han gått och blitt!
 
Michis har också en blogg där hennes kaniner syns till ibland. Finns bland mina länkar! Nyligt gjorde hon ett inlägg om hennes påbörjade klickerträning med kaninerna :-)... 

Av Greta - 5 december 2011 08:30

Någon som vet någon bra sida där man kan läsa fakta om djurförsök?

Ska skriva en argumneterande text på svenskan framöver, vi hade djurförsök som exempel i gruppövning, och kom på tänka det skulle vara intressant skriva om då det är ganska stort ändå. 
Tänkt sätta in mig i det där så bra som möjligt, så vet jag det finns lite fakta mot/för mina argument senare.
Vissa klasskompisar "hellre testar man väl på djur, för kan hundra råttor dö för rädda hundra människor är det ju bra". Jag tycker ingen ska behöva lida (utan ha förtjänat det, mohahah), och då spelar det ingen roll om man är människa eller råtta. Och djur kan inte vara elaka, så dom kan inte förtjäna lidande. ;)
Så nej, jag gillar inte djurförsök. Varför testa på djur, dom kanske inte reagarar på samma sätt som en människa? I ett Grey's Anatomy avsnitt där det nämndes djurförsök så sa dom något läkemedel funkat bra på marsvin, men 10 000 gravida kvinnor som tagit samma fått defekta barn. Om det då är sant eller inte vet jag inte, men liknande exempel vore bra ha med i texten iaf.
Tycker det är jättekul argumentera & disskutera, om jag vet jag har goda kunskaper/starka åsikter i gör jag det mer än gärna. :-)  blir ju så lätt ogenomtänkt & dubbelmoral annars, hehe.. 

Av Greta - 4 december 2011 14:23

Andra advent och det... spöregnar och blåser.
Marken är grön, busken har knoppar och fullt med vattenpölar överallt.
Hej, jag bor i Luleå inte typ Brasilien.
Väldigt uppiggande höra av Sara det snöa typ lite hos dom tillåmed, södra Sverige/Borås... 
Förra året hade vi -18 och 2 dm snö, 9 november.

Lite uppiggande och glad blev man iaf när kaninerna stod såhär då man kom ut, klängandes på gallrena hehe. =)


Fast dom blev inte glada för se mig, dom tiggde bara en mumsbit. Lyckats med ha två sura kaniner hehe. Mitt fel alltihopa. Bar ju ut Casanova till rastgården igår, så nu är han sur på mig och vill inte komma fram i buren.
Udela blev ju också putt, för hade ju varit en hanne i hennes rastgård innan och det luktade ju så överallt där... blev plusgrader framåt kvällen också så tjohej blev hon brunstig och vill inte heller hälsa på mig. Dom e söta.


Jag har städat mitt rum just. Ska ut och röja lite i bodan nu också. Sen borde jag plugga kemi också, får se hur det blir med den saken. Behöver hjälp, kan få det imorgon, men provet är på onsdag så det kommer inget hinner fastna. Blä. 

Av Greta - 3 december 2011 14:40

... först något helt annat, upptäckte idag att våran buske ute börjat få KNOPPAR! Liksom Hallå?! Det är andra advent imorgon, december, julafton snart. Inte ska det komma löv nu?!
Fast iofs, jag hade tänkt bada idag men fick ingen skjuts... gå 4 km till stranden hade jag kunnat göra, men gå hem 4 km, ensam & iskall.. nej. 


Åter till Casanova.
Han trivdes bra i hagen, glädjeskutt och massa röra på sig. Luktade dock väääldigt mycket, han sprang runt med hakan i backen och skvätta/pissa säkert aningens med. Kul se han glad iaf, min trevliga grabb. =)

   
Hehe, lite bildbomb. Första gången jag såg han i dagsljus idag btw. ;)


Ovido - Quiz & Flashcards